KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
METODYCZNO-ORGANIZACYJNA
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autora:
PAULINA MARCYSIAK
NAUCZYCIEL WPROWADZAJĄCY INNOWACJĘ: ANNA ORŁOWSKA, MAGDALENA SZYPCZYŃSKA
Temat innowacji:
„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Data wprowadzenia: październik 2022
Data zakończenia: maj 2023
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIb. Czas realizacji innowacji obejmuje dziesięć miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej kilka razy w miesiącu.
Niniejsza innowacja ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” jest moją odpowiedzią na budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie uczniów mojej klasy na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Jest to również wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Opis innowacji:
I Wstęp
Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
II Założenia ogólne
III Cele innowacji
Cel główny: budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm.
Cele szczegółowe:
IV Metody i formy
Nauczyciel Anna Orłowska oraz nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w klasie IIIb Pani Magdalena Szypczyńska w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej zrealizują po 5 zadań z każdego modułu- łącznie 20, we własnym tempie dostosowanym do potrzeb uczniów klasy, w terminie od października 2022 do maja 2023.
Metody pracy:
Forma pracy:
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel zyskuje:
Dla szkoły jest to:
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022 / 2023
(pkt. 1 – kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno; pkt. 2 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt. 3 – sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy; pkt. 4 – doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z Ukrainy; pkt. 7 – wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie).
Przewidziano realizację 20 bloków tematycznych w czterech modułach (po 5 z każdego modułu)
Moduł I- „W krainie muz”
Moduł II- „Tu jest moje miejsce”
Moduł III- „Kocham, lubię, szanuję”
Moduł IV- „Kultury świata”
VII Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Chcemy promować wysoką kulturę, uwrażliwić uczniów na piękno poprzez kontakt ze sztuką. Projektem tym chcemy zaprezentować korzyści płynące z uatrakcyjniania zajęć dla uczniów. Szkoła wspiera w ten sposób wszechstronny rozwój ucznia.
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50