Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 

METODYCZNO-ORGANIZACYJNA

rodzaj innowacji

 

Imię i nazwisko autora:

PAULINA MARCYSIAK

NAUCZYCIEL WPROWADZAJĄCY INNOWACJĘ: ANNA ORŁOWSKA, MAGDALENA SZYPCZYŃSKA

 

Temat innowacji:

„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

 

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5

Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna

Data wprowadzenia: październik 2022

Data zakończenia: maj 2023

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIb. Czas realizacji innowacji obejmuje dziesięć miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej kilka razy w miesiącu.

Niniejsza innowacja ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” jest moją odpowiedzią na budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie uczniów mojej klasy na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Jest to również wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.

 

Opis innowacji:

I Wstęp

 

Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

II Założenia ogólne

 

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IIIb.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • wykorzystanie twórczego potencjału uczniów
  • zapoznanie z różnymi technikami pracy twórczej
  • wdrożenie podczas procesu edukacyjnego różnorodnych, nowatorskich metod pracy, które nastawione są na wszechstronny rozwój ucznia.
  • budowanie poczucia własnej wartości poprzez funkcję kreatora pomysłów

 

III Cele innowacji

 

Cel główny: budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm.

 

Cele szczegółowe:

  • promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
  • rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
  • współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
  • wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
  • kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
  • kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
  • zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
  • współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.

 

IV Metody i formy

 

Nauczyciel Anna Orłowska oraz nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w klasie IIIb Pani Magdalena Szypczyńska w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej zrealizują po 5 zadań z każdego modułu- łącznie 20, we własnym tempie dostosowanym do potrzeb uczniów klasy,  w terminie od października 2022 do maja 2023.

Metody pracy:

  • podająca,
  • problemowa,
  • eksponująca,
  • programowa,
  • praktyczna.

Forma pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 

Uczniowie:

  • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż aktywność własna dziecka umożliwia działanie, a przez to zdobywanie własnych doświadczeń, wiedzy oraz umiejętności.
  • Wykorzystują możliwości jakie dają działania i zadania manipulacyjne i konstrukcyjne. Dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności motoryczne, intelektualne, językowe, społeczne i emocjonalne.
  • Uczą się nie tylko pracować w grupie i współpracować ze sobą, ale również integrują się i budują więzi z innymi uczniami.

Nauczyciel zyskuje:

  • większą aktywność uczniów,
  • nowe doświadczenia,
  • większą efektywność kształcenia,
  • wzbogacenie warsztatu pracy,
  • możliwość samorealizacji,

Dla szkoły jest to:

  • uatrakcyjnienie zajęć,
  • indywidualizacja nauczania,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków,

 

VI Tematyka zajęć

 

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022 / 2023                      

(pkt. 1 – kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno; pkt. 2 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt. 3 – sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy; pkt. 4 – doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z Ukrainy; pkt. 7 – wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie).

 

Przewidziano realizację 20 bloków tematycznych w czterech modułach (po 5 z każdego modułu)

Moduł I- „W krainie muz”

Moduł II- „Tu jest moje miejsce”

Moduł III- „Kocham, lubię, szanuję”

Moduł IV- „Kultury świata”

 

VII Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami
  • rozmowy z rodzicami.

 

Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja  o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.


VIII Podsumowanie

 

Niniejsza innowacja ma na celu budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Chcemy promować wysoką kulturę, uwrażliwić uczniów na piękno poprzez kontakt ze sztuką. Projektem tym chcemy zaprezentować korzyści płynące z uatrakcyjniania zajęć dla uczniów. Szkoła wspiera w ten sposób wszechstronny rozwój ucznia.

 

 

Data dodania: 2022-11-22 20:24:23
Data edycji: 2023-06-13 22:31:04
Ilość wyświetleń: 263

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej