„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
METODYCZNO-ORGANIZACYJNA
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autora:
PAULINA MARCYSIAK
NAUCZYCIEL WPROWADZAJĄCY INNOWACJĘ: ANNA ORŁOWSKA, MAGDALENA SZYPCZYŃSKA
Temat innowacji:
„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Data wprowadzenia: październik 2022
Data zakończenia: maj 2023
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIb. Czas realizacji innowacji obejmuje dziesięć miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej kilka razy w miesiącu.
Niniejsza innowacja ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” jest moją odpowiedzią na budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie uczniów mojej klasy na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Jest to również wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Opis innowacji:
I Wstęp
Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
II Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IIIb.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie twórczego potencjału uczniów
- zapoznanie z różnymi technikami pracy twórczej
- wdrożenie podczas procesu edukacyjnego różnorodnych, nowatorskich metod pracy, które nastawione są na wszechstronny rozwój ucznia.
- budowanie poczucia własnej wartości poprzez funkcję kreatora pomysłów
III Cele innowacji
Cel główny: budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm.
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
IV Metody i formy
Nauczyciel Anna Orłowska oraz nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w klasie IIIb Pani Magdalena Szypczyńska w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej zrealizują po 5 zadań z każdego modułu- łącznie 20, we własnym tempie dostosowanym do potrzeb uczniów klasy, w terminie od października 2022 do maja 2023.
Metody pracy:
- podająca,
- problemowa,
- eksponująca,
- programowa,
- praktyczna.
Forma pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż aktywność własna dziecka umożliwia działanie, a przez to zdobywanie własnych doświadczeń, wiedzy oraz umiejętności.
- Wykorzystują możliwości jakie dają działania i zadania manipulacyjne i konstrukcyjne. Dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności motoryczne, intelektualne, językowe, społeczne i emocjonalne.
- Uczą się nie tylko pracować w grupie i współpracować ze sobą, ale również integrują się i budują więzi z innymi uczniami.
Nauczyciel zyskuje:
- większą aktywność uczniów,
- nowe doświadczenia,
- większą efektywność kształcenia,
- wzbogacenie warsztatu pracy,
- możliwość samorealizacji,
Dla szkoły jest to:
- uatrakcyjnienie zajęć,
- indywidualizacja nauczania,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków,
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022 / 2023
(pkt. 1 – kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno; pkt. 2 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt. 3 – sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy; pkt. 4 – doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z Ukrainy; pkt. 7 – wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie).
Przewidziano realizację 20 bloków tematycznych w czterech modułach (po 5 z każdego modułu)
Moduł I- „W krainie muz”
Moduł II- „Tu jest moje miejsce”
Moduł III- „Kocham, lubię, szanuję”
Moduł IV- „Kultury świata”
VII Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami
- rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Chcemy promować wysoką kulturę, uwrażliwić uczniów na piękno poprzez kontakt ze sztuką. Projektem tym chcemy zaprezentować korzyści płynące z uatrakcyjniania zajęć dla uczniów. Szkoła wspiera w ten sposób wszechstronny rozwój ucznia.