Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 

METODYCZNO-ORGANIZACYJNA

rodzaj innowacji

 

Imię i nazwisko autora:

PAULINA MARCYSIAK

NAUCZYCIEL WPROWADZAJĄCY INNOWACJĘ: ANNA ORŁOWSKA, MAGDALENA SZYPCZYŃSKA

 

Temat innowacji:

„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

 

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5

Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna

Data wprowadzenia: październik 2022

Data zakończenia: maj 2023

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIb. Czas realizacji innowacji obejmuje dziesięć miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej kilka razy w miesiącu.

Niniejsza innowacja ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” jest moją odpowiedzią na budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie uczniów mojej klasy na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Jest to również wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.

 

Opis innowacji:

I Wstęp

 

Innowacja „Z kulturą mi do twarzy” ma na celu wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

II Założenia ogólne

 

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IIIb.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • wykorzystanie twórczego potencjału uczniów
  • zapoznanie z różnymi technikami pracy twórczej
  • wdrożenie podczas procesu edukacyjnego różnorodnych, nowatorskich metod pracy, które nastawione są na wszechstronny rozwój ucznia.
  • budowanie poczucia własnej wartości poprzez funkcję kreatora pomysłów

 

III Cele innowacji

 

Cel główny: budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm.

 

Cele szczegółowe:

  • promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
  • rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
  • współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
  • wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
  • kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
  • kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
  • zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
  • współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.

 

IV Metody i formy

 

Nauczyciel Anna Orłowska oraz nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w klasie IIIb Pani Magdalena Szypczyńska w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej zrealizują po 5 zadań z każdego modułu- łącznie 20, we własnym tempie dostosowanym do potrzeb uczniów klasy,  w terminie od października 2022 do maja 2023.

Metody pracy:

  • podająca,
  • problemowa,
  • eksponująca,
  • programowa,
  • praktyczna.

Forma pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 

Uczniowie:

  • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż aktywność własna dziecka umożliwia działanie, a przez to zdobywanie własnych doświadczeń, wiedzy oraz umiejętności.
  • Wykorzystują możliwości jakie dają działania i zadania manipulacyjne i konstrukcyjne. Dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności motoryczne, intelektualne, językowe, społeczne i emocjonalne.
  • Uczą się nie tylko pracować w grupie i współpracować ze sobą, ale również integrują się i budują więzi z innymi uczniami.

Nauczyciel zyskuje:

  • większą aktywność uczniów,
  • nowe doświadczenia,
  • większą efektywność kształcenia,
  • wzbogacenie warsztatu pracy,
  • możliwość samorealizacji,

Dla szkoły jest to:

  • uatrakcyjnienie zajęć,
  • indywidualizacja nauczania,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków,

 

VI Tematyka zajęć

 

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022 / 2023                      

(pkt. 1 – kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno; pkt. 2 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt. 3 – sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy; pkt. 4 – doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z Ukrainy; pkt. 7 – wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie).

 

Przewidziano realizację 20 bloków tematycznych w czterech modułach (po 5 z każdego modułu)

Moduł I- „W krainie muz”

Moduł II- „Tu jest moje miejsce”

Moduł III- „Kocham, lubię, szanuję”

Moduł IV- „Kultury świata”

 

VII Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami
  • rozmowy z rodzicami.

 

Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja  o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.


VIII Podsumowanie

 

Niniejsza innowacja ma na celu budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób, a także ukierunkowanie na wartości takie jak ofiarność, współpraca, altruizm, patriotyzm. Chcemy promować wysoką kulturę, uwrażliwić uczniów na piękno poprzez kontakt ze sztuką. Projektem tym chcemy zaprezentować korzyści płynące z uatrakcyjniania zajęć dla uczniów. Szkoła wspiera w ten sposób wszechstronny rozwój ucznia.

 

 

Data dodania: 2022-11-22 20:24:23
Data edycji: 2023-06-13 22:31:04
Ilość wyświetleń: 405

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej