Procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych - Szkoła Podstawowa numer 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych

 

Procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ostródzie

 

Na podstawie: Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019r. w sprawie ochrony osób zgÅ‚aszajÄ…cych naruszenia prawa w Unii oraz Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928)

 

W trosce o jakość pracy, jak i o przestrzeganie zasad prawnych i etycznych, ZespóÅ‚ Szkolno-Przedszkolny (zwany dalej Podmiotem Prawnym), obejmuje swÄ… ochronÄ… osoby dokonujÄ…ce zgÅ‚oszeÅ„ dotyczÄ…cych naruszenia prawa, zwane dalej Sygnalistami. Niniejsza Procedura dokonywania zgÅ‚oszeÅ„ naruszeÅ„ prawa i podejmowania dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych (dalej zwana ProcedurÄ…) ma na celu przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej zwanej ustawÄ…).

 

Artykuł 1: Upoważnieni do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

1.1. Do przyjmowania od Sygnalistów zgÅ‚oszeÅ„ naruszenia prawa (dalej zwanych zgÅ‚oszeniami) zobowiÄ…zany jest Sekretariat ZespoÅ‚u – dalej zwany PrzyjmujÄ…cym.

1.2.  Do podejmowania dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych w zwiÄ…zku ze zgÅ‚oszeniem, a zdefiniowanych
w art. 2.1 Procedury, uprawnieni sÄ… w imieniu Podmiotu Prawnego: Dyrektor ZespoÅ‚u lub Wicedyrektor ZespoÅ‚u – dalej zwani ReagujÄ…cymi i dobrani tak, aby przy rozpatrywaniu danej sprawy zapewniać bezstronność.

1.3. Przyjmujący niezwłocznie przekazuje zgłoszenie właściwemu Reagującemu, chyba że Przyjmujący sam jest w związku z danym zgłoszeniem Reagującym.

 

Artykuł 2: Podejmowanie działań następczych

2.1. Działania następcze wymienione w art. 1.2. Procedury to działania podjęte przez Reagującego w imieniu Podmiotu Prawnego w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, takie jak np. wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub wszczęcie kontroli.

2.2. W ramach działań następczych Reagujący:

2.2.1. weryfikuje zgłoszenie;

2.2.2. podejmuje komunikację z Sygnalistą, w tym może występować o dodatkowe wyjaśnienia lub dokumenty;

2.2.3. przekazuje SygnaliÅ›cie, na wskazany przez niego adres do kontaktu, informacjÄ™ zwrotnÄ…, rozumianÄ… jako informacjÄ™ na temat planowanych lub podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych i powodów takich dziaÅ‚aÅ„.

2.3. Reagujący ma obowiązek podjęcia działań następczych z zachowaniem należytej staranności.

Artykuł 3: Sposoby przekazywania zgłoszeń

3.1. Sygnalista może przekazywać zgłoszenia Przyjmującemu drogą ustną oraz pisemną.

3.2. Zgłoszeń drogą ustną można dokonywać poprzez:

3.2.1.telefon – pod numer 89 646 10 46

3.3. Zgłoszeń drogą pisemną można dokonywać poprzez:

3.3.1. wysÅ‚anie pisma drogÄ… tradycyjnÄ… na adres: ZespóÅ‚ Szkolno-Przedszkolny
w Ostródzie, 14 – 100 Ostróda, ul. Plebiscytowa 50, z dopiskiem „Do rÄ…k wÅ‚asnych Sekretarza ZespoÅ‚u Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie”.

3.3.2. skierowanie wiadomości e-mail.

3.4. Na potrzeby zgÅ‚oszeÅ„ w formie wskazanej w pkt. 3.3.2. tworzy siÄ™ odrÄ™bnÄ… skrzynkÄ™ mailowÄ…: sygnalista@zspostroda.pl, do której dostÄ™p ma Sekretarz ZespoÅ‚u.

3.5. Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej będzie, za zgodą Sygnalisty, udokumentowane w formie:

3.5.1. kompletnego i dokÅ‚adnego zapisu rozmowy w postaci przygotowanego przez PrzyjmujÄ…cego - protokoÅ‚u, który odtwarza dokÅ‚adny przebieg tego spotkania,
a Sygnalista może wówczas sprawdzić, poprawić i zatwierdzić protokóÅ‚ poprzez jego podpisanie.

3.6. ZgÅ‚oszenie ustne, dokonywane za poÅ›rednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego nienagrywanego systemu komunikacji gÅ‚osowej PrzyjmujÄ…cy musi udokumentować w formie sporzÄ…dzonego przez siebie protokoÅ‚u rozmowy, który odtwarza dokÅ‚adny przebieg tej rozmowy. W takim przypadku Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokoÅ‚u rozmowy przez jego podpisanie.

3.7. ZespóÅ‚ Szkolno-Przedszkolny w Ostródzie zastrzega, że zgÅ‚oszenia anonimowe nie bÄ™dÄ™ podlegaÅ‚y rozpatrywaniu.

 

Artykuł 4: Obowiązki wobec Sygnalisty

4.1. PrzyjmujÄ…cy musi potwierdzić SygnaliÅ›cie fakt przyjÄ™cia zgÅ‚oszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, kierujÄ…c potwierdzenie na podany w zgÅ‚oszeniu adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej. ObowiÄ…zek ten nie istnieje, jeżeli Sygnalista nie podaÅ‚ w zgÅ‚oszeniu adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.

4.2. Maksymalny termin na przekazanie Sygnaliście informacji zwrotnej wynosi:

4.2.1. 3 miesiące liczone od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez Przyjmującego lub

4.2.2. 3 miesiÄ…ce od upÅ‚ywu 7 dni od dnia dokonania zgÅ‚oszenia (w przypadku niemożnoÅ›ci przekazania potwierdzenia przyjÄ™cia zgÅ‚oszenia) - przy czym terminy te nie obowiÄ…zujÄ…, jeżeli Sygnalista nie podaÅ‚ adresu do kontaktu, na który należy przekazać informacjÄ™ zwrotnÄ….

 

Artykuł 5: Dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych

5.1.  Sygnalista może, z pominiÄ™ciem niniejszej Procedury, dokonać od razu zgÅ‚oszenia zewnÄ™trznego, tj. zgÅ‚oszenia kierowanego do Rzecznika Praw Obywatelskich lub do organu publicznego. Prawo to nie dotyczy zgÅ‚aszania naruszeÅ„ dotyczÄ…cych obowiÄ…zujÄ…cych w Podmiocie Prawnym regulacji wewnÄ™trznych lub standardów etycznych opisanych w art. 8.1. i 8.2. Procedury, ponieważ do tego typu zgÅ‚oszeÅ„ nie stosuje siÄ™, z mocy prawa, przepisów ustawy w zakresie jej rozdziaÅ‚ów 4 o zgÅ‚oszeniach zewnÄ™trznych oraz rozdziaÅ‚u 5 o ujawnieniach publicznych.

5.2. Przez pojÄ™cie „organ publiczny” należy rozumieć naczelne i centralne organy administracji rzÄ…dowej, terenowe organy administracji rzÄ…dowej oraz inne organy paÅ„stwowe (z wyÅ‚Ä…czeniem Rzecznika Praw Obywatelskich), wójta, burmistrza, prezydenta, starostÄ™, marszaÅ‚ka oraz regionalne izby obrachunkowe, wÅ‚aÅ›ciwe do podejmowania dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy,
tj. w dziedzinach:

5.2.1. korupcji;

5.2.2. zamówieÅ„ publicznych;

5.2.3. usÅ‚ug, produktów i rynków finansowych;

5.2.4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

5.2.5. bezpieczeÅ„stwa produktów i ich zgodnoÅ›ci z wymogami;

5.2.6. bezpieczeństwa transportu;

5.2.7. ochrony środowiska;

5.2.8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

5.2.9. bezpieczeństwa żywności i pasz;

5.2.10. zdrowia i dobrostanu zwierzÄ…t;

5.2.11. zdrowia publicznego;

5.2.12. ochrony konsumentów;

5.2.13. ochrony prywatności i danych osobowych;

5.2.14. bezpieczeÅ„stwa sieci i systemów teleinformatycznych;

5.2.15. interesów finansowych Skarbu PaÅ„stwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorzÄ…du terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

5.2.16. rynku wewnÄ™trznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy paÅ„stwa oraz opodatkowania osób prawnych;

5.2.17. konstytucyjnych wolnoÅ›ci i praw czÅ‚owieka i obywatela – wystÄ™pujÄ…ce
w stosunkach jednostki z organami wÅ‚adzy publicznej i niezwiÄ…zane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.

5.3. Zgodnie z ustawÄ…, Rzecznik Praw Obywatelskich: 

5.3.1. ustala procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych;

5.3.2. przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne o naruszeniach prawa w dziedzinach wskazanych w art. 5.2. Procedury, dokonuje ich wstępnej weryfikacji i przekazuje organowi publicznemu właściwemu do podjęcia działań następczych;

5.3.3. przyjmuje i rozpatruje zgÅ‚oszenia zewnÄ™trzne – w przypadku gdy zgÅ‚oszenie dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie wskazanej w art. 5.2.17. Procedury i żaden inny organ publiczny nie jest wÅ‚aÅ›ciwy do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych;

5.3.3. zapewnia powszechny dostÄ™p do informacji na temat praw i Å›rodków ochrony prawnej Sygnalistów oraz osób, o których mowa w art. 21 ustawy (tj. osoby pomagajÄ…cej w dokonaniu zgÅ‚oszenia, osoby powiÄ…zanej z SygnalistÄ…, osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagajÄ…cej lub powiÄ…zanej z SygnalistÄ…, a zwÅ‚aszcza stanowiÄ…cej wÅ‚asność lub zatrudniajÄ…cej SygnalistÄ™) przed dziaÅ‚aniami odwetowymi oraz praw osób, których dotyczy zgÅ‚oszenie, w szczególnoÅ›ci przez zamieszczanie tych informacji na swojej stronie w Biuletynie Informacji Publicznej;

5.3.4. udziela osobom, o których mowa w art. 5.3.3. Procedury oraz osobom, których dotyczy zgÅ‚oszenie, porad w zakresie, o którym mowa w art. 5.3.3. Procedury;

5.3.5. udziela osobom, o których mowa w art. 5.3.3. Procedury, informacji o organach, które w zakresie realizowanych zadaÅ„ mogÄ… podjąć dziaÅ‚ania sÅ‚użące ochronie Sygnalistów przed dziaÅ‚aniami odwetowymi oraz, w odpowiednich przypadkach, wsparcia w kontaktach z takimi organami, zwÅ‚aszcza przez poinformowanie wÅ‚aÅ›ciwych organów o dostrzeżonej koniecznoÅ›ci objÄ™cia Sygnalisty ochronÄ….

5.4. Zgodnie z ustawą, wstępna weryfikacja zgłoszenia przez Rzecznika Praw Obywatelskich polega na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz zidentyfikowaniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

5.5. Jeżeli zgÅ‚oszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, Rzecznik Praw Obywatelskich niezwÅ‚ocznie, nie później jednak niż w ciÄ…gu 14 dni od dnia dokonania zgÅ‚oszenia, przekazuje zgÅ‚oszenie do organu publicznego wÅ‚aÅ›ciwego do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych.

5.6. Rzecznik Praw Obywatelskich informuje SygnalistÄ™ o przekazaniu zgÅ‚oszenia. Informacja obejmuje przynajmniej wskazanie organu publicznego, do którego zgÅ‚oszenie przekazano oraz datÄ™ przekazania.

5.7. Rzecznik Praw Obywatelskich odstępuje od przekazania zgłoszenia, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa.

5.8. Rzecznik Praw Obywatelskich informuje Sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia.

5.9. OdstÄ™pujÄ…c od przekazania zgÅ‚oszenia zewnÄ™trznego, Rzecznik Praw Obywatelskich może poinformować sygnalistÄ™, że informacja objÄ™ta zgÅ‚oszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrÄ™bnych, w szczególnoÅ›ci jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popeÅ‚nienia przestÄ™pstwa, skargi do sÄ…du administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona wÅ‚aÅ›ciwym organom do rozpatrzenia w innym trybie. Poinformowanie Sygnalisty nie wpÅ‚ywa w szczególnoÅ›ci na dopuszczalność wniesionego później Å›rodka prawnego, na bieg terminów ani na treść rozstrzygniÄ™cia lub sposób zakoÅ„czenia postÄ™powania.

5.10. Zgodnie z ustawÄ…, organ publiczny:

5.10.1. przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;

5.10.2. dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu,
a jeżeli nie należy - ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych;

5.10.3. rozpatruje zgłoszenie zewnętrze - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu;

5.10.4. przekazuje zgÅ‚oszenie zewnÄ™trzne niezwÅ‚ocznie, nie później jednak niż
w terminie 14 dni od dnia dokonania zgÅ‚oszenia, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego wÅ‚aÅ›ciwego do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych - w przypadku gdy zgÅ‚oszenie dotyczy naruszeÅ„ w dziedzinie nienależącej do zakresu dziaÅ‚ania tego organu oraz informuje o tym zgÅ‚aszajÄ…cego;

5.10.5. podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności;

5.10.6. przekazuje zgłaszającemu informację zwrotną.

5.11. Do spraw rozpatrywanych przez organ publiczny stosuje siÄ™ odpowiednio art.
5.7-5.9 Procedury.

5.12. W celu skutecznego podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych oraz przekazania informacji zwrotnej Sygnalista może nieobowiÄ…zkowo podać adres do kontaktu. W przypadku ich niepodania, Sygnalista nie otrzyma informacji, które mu przysÅ‚ugujÄ… w zwiÄ…zku
z dokonanym zgłoszeniem zewnętrznym.

5.13. ZgÅ‚oszenia zewnÄ™trznego można dokonać ustnie lub pisemnie na tych samych zasadach, które opisano w art. 3 Procedury. ZgÅ‚oszenia można dokonać:

5.13.1. w postaci papierowej - pod adres do korespondencji wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie;

5.13.2. w postaci elektronicznej - za pośrednictwem wskazanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie adresu poczty elektronicznej lub elektronicznej skrzynki podawczej, lub przeznaczony do tego formularz internetowy, lub za pośrednictwem aplikacji wskazanej przez organ publiczny jako właściwej do dokonywania zgłoszeń w postaci elektronicznej.

5.14. Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny, który otrzymaÅ‚ zgÅ‚oszenie zewnÄ™trzne, potwierdza jego otrzymanie SygnaliÅ›cie na adres do kontaktu niezwÅ‚ocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgÅ‚oszenia, chyba że Sygnalista wystÄ…piÅ‚ wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny ma uzasadnione podstawy, aby sÄ…dzić,
że potwierdzenie otrzymania zgłoszenia zagroziłoby ochronie tożsamości Sygnalisty.

5.15. Na żądanie Sygnalisty, organ publiczny wÅ‚aÅ›ciwy do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych wyda zaÅ›wiadczenie, w którym potwierdza, iż Sygnalista podlega ochronie okreÅ›lonej
w przepisach rozdziału 2 ustawy, tj. ochronie przed działaniami odwetowymi.

5.16. Sygnalista powinien mieć na uwadze, że przepisy ustawy, w zwiÄ…zku ze zgÅ‚oszeniami zewnÄ™trznymi, okreÅ›lajÄ… również:

5.16.1. zasady zwracania się do Sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub przez organ publiczny;

5.16.2. sytuacje, w których zgÅ‚oszenie można pozostawić bez rozpoznania lub nie podjąć dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych;

5.16.3 terminy przekazywania informacji zwrotnej;

5.16.4. zasady bezpieczeństwa w związku z dokonywaniem zgłoszeń;

5.16.5. informacje istotne dla Sygnalisty, które Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny musi zamieÅ›cić na swojej stronie Biuletynu Informacji Publicznej, w tym informacje o danych kontaktowych.

 

Artykuł 6: Ochrona Sygnalisty

6.1. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

6.1.1. korupcji;

6.1.2. zamówieÅ„ publicznych;

6.1.3. usÅ‚ug, produktów i rynków finansowych;

6.1.4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

6.1.5. bezpieczeÅ„stwa produktów i ich zgodnoÅ›ci z wymogami;

6.1.6. bezpieczeństwa transportu;

6.1.7. ochrony środowiska;

6.1.8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

6.1.9. bezpieczeństwa żywności i pasz;

6.1.10. zdrowia i dobrostanu zwierzÄ…t;

6.1.11. zdrowia publicznego;

6.1.12. ochrony konsumentów;

6.1.13. ochrony prywatności i danych osobowych;

6.1.14. bezpieczeÅ„stwa sieci i systemów teleinformatycznych;

6.1.15. interesów finansowych Skarbu PaÅ„stwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorzÄ…du terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

6.1.16. rynku wewnÄ™trznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy paÅ„stwa oraz opodatkowania osób prawnych;

6.1.17. konstytucyjnych wolnoÅ›ci i praw czÅ‚owieka i obywatela – wystÄ™pujÄ…ce
w stosunkach jednostki z organami wÅ‚adzy publicznej i niezwiÄ…zane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16;

6.2. Sygnalista, z tytuÅ‚u dokonanego zgÅ‚oszenia lub podania informacji o naruszeniu prawa do wiadomoÅ›ci publicznej (tj. ujawnienia publicznego informacji) podlega ochronie przed dziaÅ‚aniami odwetowymi, przewidzianej w ustawie i sporzÄ…dzonej na jej podstawie niniejszej Procedurze. Za dziaÅ‚ania odwetowe uznać należy bezpoÅ›rednie lub poÅ›rednie dziaÅ‚anie lub zaniechanie, spowodowane zgÅ‚oszeniem lub ujawnieniem publicznym, które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrzÄ…dza lub może wyrzÄ…dzić mu nieuzasadnionÄ… szkodÄ™, co obejmuje również m.in. niezasadne inicjowanie postÄ™powaÅ„ przeciwko SygnaliÅ›cie.

6.3. Sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi ze strony jakiejkolwiek osoby działającej w imieniu, z polecenia lub w ramach reprezentacji Podmiotu Prawnego,
a jego dane osobowe w zwiÄ…zku z dokonanym zgÅ‚oszeniem podlegajÄ… ochronie przewidzianej w przepisach, w tym w ustawie, przy czym za naruszenie tej ochrony grozi grzywna, kara ograniczenia wolnoÅ›ci albo pozbawienia wolnoÅ›ci. Sygnalista podlega ochronie także przed próbami lub groźbami zastosowania dziaÅ‚aÅ„ odwetowych.

6.4. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec Sygnalisty nie mogą, zgodnie z ustawą, być podejmowanie działania odwetowe polegające
w zwłaszcza na:

6.4.1. odmowie nawiÄ…zania stosunku pracy;  

6.4.2. wypowiedzeniu lub rozwiÄ…zaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;

6.4.3. niezawarciu umowy o pracÄ™ na czas okreÅ›lony lub umowy o pracÄ™ na czas nieokreÅ›lony po rozwiÄ…zaniu umowy o pracÄ™ na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracÄ™ na czas okreÅ›lony lub niezawarciu umowy o pracÄ™ na czas nieokreÅ›lony, po rozwiÄ…zaniu umowy o pracÄ™ na czas okreÅ›lony – w przypadku gdy pracownik miaÅ‚ uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;

6.4.4. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;

6.4.5. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;

6.4.6. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;

6.4.7. przeniesieniu pracownika na niższe stanowisko pracy;

6.4.8. zawieszeniu w wykonywaniu obowiÄ…zków pracowniczych lub sÅ‚użbowych; 

6.4.9. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiÄ…zków pracownika;

6.4.10. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;

6.4.11. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;

6.4.12. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;

6.4.13. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu,

6.4.14. mobbingu; 

6.4.15. dyskryminacji;

6.4.16. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;

6.4.17. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;

6.4.18. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;

6.4.19. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;

6.4.20. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;

6.4.21. wyrzÄ…dzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych,
w szczególnoÅ›ci dobrego imienia Sygnalisty

- przy czym za dziaÅ‚ania odwetowe z powodu dokonania zgÅ‚oszenia lub ujawnienia publicznego należy także uznać groźbÄ™ lub próbÄ™ zastosowania jednego z tych Å›rodków.

6.5. Zgodnie z ustawą, to na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie,
o którym mowa w art. 6.4. Procedury nie jest dziaÅ‚aniem odwetowym.

6.6. Jeżeli praca lub usługa świadczone były, są lub mają być na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji (np. umowy zlecenia, czy też umowy o dzieło):

6.6.1. należy odpowiednio stosować ochronę określoną w art. 6.4, o ile charakter pracy lub wykonywanej usługi lub pełnionej funkcji nie wyklucza zastosowania wobec Sygnalisty takiego działania;

6.6.2. dokonanie zgÅ‚oszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy dziaÅ‚aÅ„ odwetowych ani próby lub groźby zastosowania dziaÅ‚aÅ„ odwetowych, obejmujÄ…cych zwÅ‚aszcza wypowiedzenie, odstÄ…pienie lub rozwiÄ…zanie bez wypowiedzenia umowy, której stronÄ… jest Sygnalista oraz naÅ‚ożenie obowiÄ…zku lub odmowÄ™ przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia,

- przy czym to na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjÄ™te dziaÅ‚anie, o którym mowa powyżej nie jest dziaÅ‚aniem odwetowym.

6.7. W celu zapewnienia ochrony, Sygnaliście przysługują środki wymienione w ustawie, tj:

6.7.1. prawo do odszkodowania w wysokoÅ›ci nie niższej niż przeciÄ™tne miesiÄ™czne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogÅ‚aszane do celów emerytalnych w Dzienniku UrzÄ™dowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego;

6.7.2. prawo do zadośćuczynienia;

6.7.3. prawo do wystąpienia o umorzenie postępowania wszczętego w związku
z zamiarem pociągnięcia Sygnalisty do odpowiedzialności za dokonane zgłoszenie lub ujawnienie, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę,
z tytuÅ‚u naruszenia praw innych osób lub obowiÄ…zków okreÅ›lonych w przepisach, pod warunkiem że Sygnalista miaÅ‚ uzasadnione podstawy by sÄ…dzić, że zgÅ‚oszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbÄ™dne do ujawnienia naruszenia prawa, zgodnie z ustawÄ….

6.8. Nie można zrzec się praw określonych w art. 6 Procedury ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, przy czym prawo to nie dotyczy przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji.

6.9. Przepisy art. 6 Procedury stosuje siÄ™ odpowiednio:

6.9.1. do osoby pomagajÄ…cej w dokonaniu zgÅ‚oszenia (tj. osoby, która pomaga SygnaliÅ›cie w zgÅ‚oszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekÅ›cie zwiÄ…zanym z pracÄ…
i której pomoc nie powinna zostać ujawniona);

6.9.2. do osoby powiÄ…zanej z SygnalistÄ… (tj. osoby, która może doÅ›wiadczyć dziaÅ‚aÅ„ odwetowych w kontekÅ›cie zwiÄ…zanym z pracÄ…, w tym wspóÅ‚pracownika lub czÅ‚onka rodziny Sygnalisty);

6.9.3. do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagajÄ…cej lub powiÄ…zanej
z Sygnalistą (zwłaszcza stanowiącej własność lub zatrudniającej Sygnalistę);

6.9.4. w przypadku, gdy informację o naruszeniu prawa zgłoszono do odpowiedniej instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej w trybie właściwym do dokonywania takich zgłoszeń.

6.10. Ochrona przewidziana dla Sygnalisty przysÅ‚uguje również wówczas, gdy informacja
o naruszeniu prawa została anonimowo zgłoszona podmiotowi prawnemu lub organowi publicznemu lub ujawniona publicznie, a następnie doszło do ujawnienia tożsamości Sygnalisty i w związku z tym ujawnieniem doświadczył on działań odwetowych. Taka ochrona przysługuje pod warunkiem, że Sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.

 

Artykuł 7: Ograniczenie ochrony

7.1. Zgodnie z ustawą, Sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.

7.2. Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie może stanowić podstawy odpowiedzialności Sygnalisty
z tytuÅ‚u naruszenia praw innych osób lub obowiÄ…zków okreÅ›lonych w przepisach, pod warunkiem że takie uzyskanie lub dostÄ™p nie stanowiÄ… czynu zabronionego, tj. czynu karalnego, zawinionego i spoÅ‚ecznie szkodliwego w stopniu wiÄ™kszym niż znikomy.

7.3. Sygnalista musi mieć na uwadze, że osoba, która poniosÅ‚a szkodÄ™ z powodu Å›wiadomego zgÅ‚oszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez SygnalistÄ™, ma prawo do żądania odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od Sygnalisty, który dokonaÅ‚ Å›wiadomego zgÅ‚oszenia lub ujawnienia publicznego.

7.4. Warunki podlegania ochronie z tytułu ujawnienia publicznego określa rozdział
5 ustawy.

 

Artykuł 8: Ochrona danych osobowych Sygnalisty

8.1. Niniejsza procedura i ustawa nie wykluczajÄ… ochrony danych osobowych, w tym obowiÄ…zków informacyjnych, przewidzianych przepisami rozporzÄ…dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwiÄ…zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepÅ‚ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporzÄ…dzenie o ochronie danych), choć z przepisów ustawy mogÄ… wynikać pewne zasady szczególne.

8.2. Dane osobowe Sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za jego wyraźną zgodą.

8.3. Zasada opisana w art. 8.2. Procedury nie obowiązuje w przypadku prowadzonych przez organy publiczne lub sądy postępowań, a ujawnienie jest koniecznym
i proporcjonalnym obowiÄ…zkiem wynikajÄ…cym z przepisów.

8.4. Podmiot Prawny po otrzymaniu od Sygnalisty zgłoszenia przetwarza dane osobowe tylko w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.

8.5. Dane osobowe, które nie majÄ… znaczenia dla rozpatrywania zgÅ‚oszenia nie sÄ… zbierane,
a w razie przypadkowego zebrania, podlegajÄ… niezwÅ‚ocznemu usuniÄ™ciu, które nastÄ™puje
w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

8.6. Podmiot Prawny przechowuje dane osobowe przetwarzane w zwiÄ…zku z przyjÄ™ciem zgÅ‚oszenia, lub podjÄ™ciem dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych zwiÄ…zanych z tym zgÅ‚oszeniem, oraz dokumenty zwiÄ…zane z tym zgÅ‚oszeniem, przez okres 3 lat po zakoÅ„czeniu roku kalendarzowego, w którym:

8.6.1. przekazano zgÅ‚oszenie zewnÄ™trzne do organu publicznego wÅ‚aÅ›ciwego do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych lub 

8.6.2. zakoÅ„czono dziaÅ‚ania nastÄ™pcze, lub 

8.6.3. po zakończeniu postępowań zainicjowanych działaniami opisanymi w art. 10.6.1.
i 10.6.2. Procedury.

8.7. W przypadku, o którym mowa w art. 8.6 Procedury, Podmiot Prawny usuwa dane osobowe oraz niszczy dokumenty zwiÄ…zane z tym zgÅ‚oszeniem po upÅ‚ywie okresu przechowywania. Zasada ta nie obowiÄ…zuje w przypadku, gdy dokumenty zwiÄ…zane ze zgÅ‚oszeniem stanowiÄ… część akt postÄ™powaÅ„ przygotowawczych lub spraw sÄ…dowych lub sÄ…dowo-administracyjnych. Nie stosuje siÄ™ przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

8.8. OchronÄ™ danych osobowych opisanÄ… w niniejszym artykule uwzglÄ™dniajÄ… odrÄ™bne wewnÄ™trzne, zaktualizowane procedury Podmiotu Prawnego dotyczÄ…ce wszystkich danych osobowych, przetwarzanych przez Podmiot Prawny. Ponadto, Podmiot Prawny zapewnia, aby procedura zgÅ‚oszeÅ„ wewnÄ™trznych oraz zwiÄ…zane z tym przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiaÅ‚y uzyskanie dostÄ™pu do informacji objÄ™tych zgÅ‚oszeniem nieupoważnionym osobom oraz zapewniaÅ‚y ochronÄ™ poufnoÅ›ci tożsamoÅ›ci Sygnalisty, osoby, której dotyczy zgÅ‚oszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgÅ‚oszeniu. Ochrona poufnoÅ›ci dotyczy informacji, na podstawie których można bezpoÅ›rednio lub poÅ›rednio zidentyfikować tożsamość takich osób.

8.9. Do przyjmowania i weryfikacji zgÅ‚oszeÅ„, podejmowania dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych oraz przetwarzania danych osobowych osób, o których mowa w art. 8.8. Procedury, Podmiot Prawny dopuszcza wyÅ‚Ä…cznie osoby posiadajÄ…ce jej pisemne upoważnienie do takich dziaÅ‚aÅ„. Osoby te majÄ… obowiÄ…zek zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskaÅ‚y w ramach przyjmowania i weryfikacji zgÅ‚oszeÅ„ oraz podejmowania dziaÅ‚aÅ„ nastÄ™pczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywaÅ‚y tÄ™ pracÄ™.

8.10. Nie znajdzie zastosowania art. 14 ust. 2 lit. f ogólnego rozporzÄ…dzenia o ochronie danych o ochronie danych (o podawaniu źródÅ‚a pochodzenia danych osobowych lub informacji czy pochodzÄ… one ze źródeÅ‚ publicznie dostÄ™pnych), chyba że Sygnalista:

8.10.1. nie miał uzasadnionych podstaw, by sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz stanowi informację
o naruszeniu prawa albo

8.10.2. wyraził na ujawnienie swojej tożsamości wyraźną zgodę.

8.11. Nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 1 lit. g ogólnego rozporzÄ…dzenia o ochronie danych w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych, chyba że Sygnalista:

8.11.1. nie miał uzasadnionych podstaw, by sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz stanowi informację
o naruszeniu prawa albo

8.11.2. wyraził na takie przekazanie wyraźną zgodę.

 

Artykuł 9: Postanowienia końcowe

9.1. Podmiot Prawny upoważnia i zobowiÄ…zuje PrzyjmujÄ…cego do prowadzenia Rejestru zgÅ‚oszeÅ„ wewnÄ™trznych w sposób zgodny z przepisami ustawy.

9.2. Niniejsza procedura została poddana konsultacjom zgodnie z wymogami art. 24 ustawy.

9.3. O obowiązywaniu niniejszej procedury Podmiot Prawny ma obowiązek poinformować każdorazowo osobę ubiegającą się o wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług, lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.

9.4. Niniejsza procedura wchodzi w życie po upÅ‚ywie 7 dni od dnia podania jej do wiadomoÅ›ci osób wykonujÄ…cych pracÄ™ w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ostródzie.

9.5. Wszelkie zmiany niniejszej procedury wymagajÄ… formy pisemnej i podania jej do wiadomoÅ›ci wszystkich osób, których ona dotyczy.

9.6. Niniejsza Procedura wchodzi w życie po upÅ‚ywie 7 dni od dnia podania jej do wiadomoÅ›ci osób wykonujÄ…cych pracÄ™ w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ostródzie
z wyjÄ…tkiem art. 5 Procedury, który wchodzi w życie w dniu 25 grudnia 2024 r.



Data dodania: 2025-01-13 17:43:13
Data edycji: 2025-01-13 17:44:57
Ilość wyświetleń: 7

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej