Realizacja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
W roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Za pozyskane środki zakupiliśmy tablicę interaktywną z projektorem ultrakrótkoogniskowym oraz sprzęt komputerowy za łączną kwotę 17500 zł.
Zakupiony sprzęt wpłyną na podwyższenie kompetencji u nauczycieli oraz pozwolił uatrakcyjnić wiele lekcji. W ramach programu zrealizowaliśmy wiele zadań.
1. Uczestniczenie przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
Na terenie szkoły zostały przeprowadzone dwa szkolenia z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
- Dnia 27.12.20187 r. – szkolenie z obsługi tablicy interaktywnej otrzymanej z programu „aktywna tablica” i wykorzystania TIK w nauczaniu oraz szkolenie z obsługi kont założonych na nowym serwerze Synology. Szkolenie przeprowadziła Małgorzata Joniec, a uczestniczyli w niej wszyscy nauczyciele uczący w klasach I – VII Szkoły Podstawowej nr 5.
- Dnia 06.02.2018 r. – szkolenie z tworzenia krzyżówek, rebusów, gier edukacyjnych na platformie LearningApps. Szkolenie przeprowadziła Małgorzata Joniec, a uczestniczyli w niej wszyscy nauczyciele uczący w klasach I – VII Szkoły Podstawowej nr 5.
2. Uczestniczenie przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
a)Udział w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.
Nasza szkoła w ramach międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK
w nauczaniu porozumiała się ze Szkołą Podstawową nr 2 im. Gustawa Gizewiusza w Ostródzie.
W czasie roku szkolnego 2017/2018 odbyły się cztery takie spotkania (12.10.2017 r., 21.12.2017 r., 17.05.2018 r., 07.06.2018 r.) – udokumentowane protokołami, w których uczestniczyło trzech członków naszego zespołu (Małgorzata Joniec, Jowita Adamska, Lucyna Kopeć) oraz trzech członków z zespołu SP 2 (Joanna Stępień, Dorota Kaszczyńska, Anna Kowalska). Podczas zebrań międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu omówiono plany prac zespołów, opracowano harmonogram spotkań, wymieniano się doświadczeniami w stosowaniu TIK w nauczaniu, ustalono terminy lekcji otwartych, wymieniono się spostrzeżeniami na temat obserwowanych lekcji otwartych, dokonano analizy scenariuszy lekcji publikowanych na platformie dostępnej dla wszystkich nauczycieli szkół podstawowych w Ostródzie (aktywnatablica111@gmail.com), podsumowano roczną pracę nad projektem „Aktywna tablica”.
b) Zorganizowanie w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu.
W naszej szkole odbyły się cztery lekcje otwarte z wykorzystaniem tablic interaktywnych, które szkoła otrzymała z projektu „Aktywna tablica”:
- 03.2018 r., nauczanie początkowe
Temat: Utrwalenie poznanych zasad ortograficznych dotyczących pisowni "rz" - kl. II, Anna Sotnik
- 03.2018 r., matematyka
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych. - kl. IV, Małgorzata Joniec
- 04.2018 r., geografia
Temat: Planujemy wycieczki szkolne po Polsce. Podsumowanie pracy metodą projektu. - kl. VII, Lucyna Kopeć
- 05.2018 r., matematyka
Temat: Ćwiczenia w obliczaniu pola trapezu. - kl. V, Lucyna Katachurka.
Na lekcjach tych gościli członkowie zespołu samokształceniowego oraz do stosowania TIK
w procesie nauczania, chętni nauczyciele z naszej szkoły oraz nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Gustawa Gizewiusza w Ostródzie.
Nauczyciele z naszej szkoły gościli na następujących lekcjach otwartych w SP 2:
- 03.2018 r., matematyka
Temat: Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach i licznikach. - kl. IV, Dorota Kaszczyńska
- 03.2018 r., zajęcia z wychowawcą
Temat: Narodowi patrioci. - kl. V, Anna Kowalska
- 04.2018 r., język angielski
Temat: Czy zwierzęta potrafią się przyjaźnić? - doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu pt.: „A beautiful friendship". - kl. V, Aneta Kłokocka
- 05.2018 r., przyroda
Temat: Poznajemy mieszaniny substancji. - kl. VI, Marlena Białozór.
c) Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
Nauczyciele z naszej szkoły opublikowali dziewięć scenariuszy lekcji na platformie dostępnej dla wszystkich nauczycieli szkół podstawowych w Ostródzie (aktywnatablica111@gmail.com):
- utrwalenie poznanych zasad ortograficznych dotyczących pisowni "rz" - kl. II,
- dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych. - kl. IV,
- planujemy wycieczki szkolne po Polsce. Podsumowanie pracy metodą projektu. - kl. VII,
- ćwiczenia w obliczaniu pola trapezu. - kl. V,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. Rozwiązywanie zadań z treścią. - kl. III,
- co łączy Polaków? - kl. IV,
- portrety komiksowych bohaterów. - kl. IV,
- ortofrajda, zestaw ćwiczeń. - kl. IV.
Wszystkie scenariusze zajęć edukacyjnych zakładają wykorzystanie TIK.
Ponadto nauczyciele naszej szkoły w celu uatrakcyjnienia lekcji i większej aktywacji uczniów sami tworzyli zadania interaktywne, które zostały opublikowane w sieci na platformach ogólnodostępnych. Przykładowe zadania:
Platforma:
Quizy użytkownika agukar z języka angielskiego
- Tytuł quiz - Evolution Plus
https://create.kahoot.it/details/evolution-plus-2/19b3a622-c2c5-4b2b-82cf-b04f28625d68
- Tytuł quiz - Revision
https://create.kahoot.it/details/revision/475436d5-2326-4257-a79f-a84f397454b5
- Tytuł quiz - Present Simple vs present COntinuous - short answers
- Tytuł jumble - Present Continuous vs Present Simple - questions, negatives, answers
- Tytuł quiz - Present Simple vs Present Continuous
Zadania użytkownika krysiawojcicka
https://learningapps.org/4383124 - nazywanie środków stylistycznych
https://learningapps.org/3958080 - ożywienie i uosobienie
https://learningapps.org/3958244 - ożywienie i uosobienie
https://learningapps.org/3958323 - środki stylistyczne w wierszach
https://learningapps.org/5165970 - najbardziej znane baśnie
https://learningapps.org/4365369 - czasownik
https://learningapps.org/4368046 - czasownik
https://learningapps.org/4368146 - określanie form gramatycznych
https://learningapps.org/4159014 - rozpoznawanie części mowy
https://learningapps.org/436535 - rozpoznawanie części mowy
https://learningapps.org/4564982 - części mowy
https://learningapps.org/4740928 - cechy legendy
Zadania użytkownika Małgorzata Joniec
https://learningapps.org/4995138 - ułamki zwykłe - krzyżówka
https://learningapps.org/display?v=py92i3eya18 - zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne - pasujące pary
3. Wykorzystywanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej pięciu godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
Po rozmowach z nauczycielami członkowie zespołu stwierdzają, że wszyscy nauczyciele korzystają z TIK na zajęciach edukacyjnych. Z rozmów wynikło, że większość nauczycieli minimum na jednych zajęciach tygodniowo korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnej, w tym z tablic interaktywnych. Liczba tych zajęć zdecydowanie przekracza liczbę 5 godzin zajęć edukacyjnych w tygodniu.
Nauczyciele bardzo często wykorzystywali tablicę interaktywną do wprowadzenie nowego zagadnienia, podsumowanie materiału z działu, sprawdzenie wiedzy i umiejętności uczniów przed sprawdzianem, pracą klasową. Dzieciom bardzo odpowiada taka forma sprawdzenia swojej wiedzy przed praca pisemną.
19 stycznia 2018 r. uczniowie klasy I A i I B uczestniczyli (online) w Ogólnopolskim Wielkim Teście Wiedzy o Bezpieczeństwie, w ramach programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Puchatek przygotował 15 pytań. Do każdego z nich podane były trzy odpowiedzi, z których tylko jedna była prawidłowa. Test był wyświetlany na tablicy interaktywnej i poprawna odpowiedź była zaznaczana razem z dziećmi, po tym jak już oni sami rozwiązali wcześniej ten test. Po zakończeniu Testu klasy otrzymały informację, ile poprawnych odpowiedzi wybrały. Test był przyjemnym przypomnieniem najważniejszych zasad bezpieczeństwa i możliwością skorzystania po raz kolejny
z tablicy interaktywnej.
Ponadto podczas półkolonii zimowej „Ferie 2018” wychowawcy w pracy z dziećmi codziennie wykorzystywali technologię informacyjną i komunikacyjną - w tym tablice interaktywne.
Tablice interaktywne wykorzystywane były także przy realizacji programów wychowawczo-profilaktycznych i zajęć psychoedukacyjnych w klasach I – VII.
W szkole zostały przeprowadzone dwa projekty z wykorzystaniem technologii TIK. Pierwszy, to „Tydzień kodowania”. Projektem zostały objęte klasy I-VII. Za jego przeprowadzenie w dniach 11.12-15.12.2017 r. odpowiedzialni byli nauczyciele przedmiotów informatycznych – Iwona Lisowska i Małgorzata Joniec. Dokładny opis projektu zawarty został jako załącznik w protokole nr 2 zespołu samokształceniowego oraz do stosowania TIK w nauczaniu.
Drugi - był realizowany podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki, zajęć „Przygody z liczbami” dla uczniów słabszych oraz podczas grantu „Przygoda z matematyką”. Projekt obejmował uczniów dwóch klas IV i trał przez trzy miesiące (marzec, kwiecień, maj). Efektem tych zajęć są opublikowane na platformie LearningApps zadania dzieci, które zostały wykorzystane na lekcjach matematyki w klasach IV. Opis projektu „Więcej się uczymy, gdy na tablicy interaktywnej ćwiczymy” zawarty został jako załącznik w protokole nr 4 zespołu samokształceniowego oraz do stosowania TIK w nauczaniu.
Uczniowie najczęściej na języku polskim, języku angielskim i matematyce mieli możliwość prezentowania efektów swojej pracy z wykorzystaniem TIK. Na tych lekcjach często prezentowali quizy, gry, krzyżówki, zadania stworzone na różnych platformach (https://learningapps.org/, kahoot.it), które sami stworzyli i które można rozwiązywać z wykorzystaniem tablic interaktywnych. Przykładowe zadania:
Dostępne na prywatnych profilach po zalogowaniu
użytkownik 1022
- Tytuły: food and drink, polscy yt, places in town evolution2 unit 4
użytkownik CzarnY17
- Tytuły: animal life evolution unit 4, youtube kahoot!, najlepiej razem, free time 17
użytkownik wojtek kania
- https://learningapps.org/display?v=pyrdmeid518 - zamiana ułamków – łączenie par
użytkownik Łukasz jastrzębski
- https://learningapps.org/5116300 - działania i pojęcia matematyczne – milioner
- https://learningapps.org/5116490 - działania i pojęcia matematyczne – milioner
użytkownik kartu
- https://learningapps.org/4995165 - ułamki zwykłe – krzyżówka
- https://learningapps.org/5116451 - zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne – pasujące pary
- https://learningapps.org/5155760 - odejmowanie ułamków dziesiętnych - milioner
- https://learningapps.org/4995479 - ułamki zwykłe - grupowanie
użytkownik jasnykompot
- https://learningapps.org/5116409 - zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne – pasujące pary
- https://learningapps.org/4995311 - ułamki zwykłe – krzyżówka
użytkownik krystian kry
- https://learningapps.org/display?v=p4a4pu9g318 - dodawanie ułamków zwykłych – milioner
użytkownik michal18xs
- https://learningapps.org/5129217 - zamiana ułamków – milioner
4. Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się.
Stosowanie TIK w szkole w dużym stopniu zmienił metody pracy nauczycieli. Coraz częściej na lekcjach stosują rozwiązywanie zadania na tablicy interaktywnej, tworzą i publikują zadnia, quizy, gry edukacyjne. Własne materiały wykorzystują do wprowadzenia nowych zagadnień podczas lekcji, podsumowania działu, itp. Dzięki temu lekcje stały się ciekawsze i bardziej atrakcyjne dla dzieci. Uczniowie bardzo chętnie uczą się z wykorzystanie tablicy interaktywnej, są bardziej aktywni i chętniej pracują podczas lekcji. Dzieci (nawet te słabsze) próbowały stworzyć chociaż jedną grę edukacyjną, quiz, krzyżówkę. Dzięki temu szybciej się uczą i lepiej przyswajają trudne zagadnienia. Część dzieci opublikowało swoje zadania na platformie LearningApps lub Kahoot, a część zostawiła na swoim koncie.