W roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Za pozyskane środki zakupiliśmy tablicę interaktywną z projektorem ultrakrótkoogniskowym oraz sprzęt komputerowy za łączną kwotę 17500 zł.
Zakupiony sprzęt wpłyną na podwyższenie kompetencji u nauczycieli oraz pozwolił uatrakcyjnić wiele lekcji. W ramach programu zrealizowaliśmy wiele zadań.
1. Uczestniczenie przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
Na terenie szkoły zostały przeprowadzone dwa szkolenia z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
Nasza szkoła w ramach międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK
w nauczaniu porozumiała się ze Szkołą Podstawową nr 2 im. Gustawa Gizewiusza w Ostródzie.
W czasie roku szkolnego 2017/2018 odbyły się cztery takie spotkania (12.10.2017 r., 21.12.2017 r., 17.05.2018 r., 07.06.2018 r.) – udokumentowane protokołami, w których uczestniczyło trzech członków naszego zespołu (Małgorzata Joniec, Jowita Adamska, Lucyna Kopeć) oraz trzech członków z zespołu SP 2 (Joanna Stępień, Dorota Kaszczyńska, Anna Kowalska). Podczas zebrań międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu omówiono plany prac zespołów, opracowano harmonogram spotkań, wymieniano się doświadczeniami w stosowaniu TIK w nauczaniu, ustalono terminy lekcji otwartych, wymieniono się spostrzeżeniami na temat obserwowanych lekcji otwartych, dokonano analizy scenariuszy lekcji publikowanych na platformie dostępnej dla wszystkich nauczycieli szkół podstawowych w Ostródzie (aktywnatablica111@gmail.com), podsumowano roczną pracę nad projektem „Aktywna tablica”.
b) Zorganizowanie w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu.
W naszej szkole odbyły się cztery lekcje otwarte z wykorzystaniem tablic interaktywnych, które szkoła otrzymała z projektu „Aktywna tablica”:
Temat: Utrwalenie poznanych zasad ortograficznych dotyczących pisowni "rz" - kl. II, Anna Sotnik
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych. - kl. IV, Małgorzata Joniec
Temat: Planujemy wycieczki szkolne po Polsce. Podsumowanie pracy metodą projektu. - kl. VII, Lucyna Kopeć
Temat: Ćwiczenia w obliczaniu pola trapezu. - kl. V, Lucyna Katachurka.
Na lekcjach tych gościli członkowie zespołu samokształceniowego oraz do stosowania TIK
w procesie nauczania, chętni nauczyciele z naszej szkoły oraz nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Gustawa Gizewiusza w Ostródzie.
Nauczyciele z naszej szkoły gościli na następujących lekcjach otwartych w SP 2:
Temat: Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach i licznikach. - kl. IV, Dorota Kaszczyńska
Temat: Narodowi patrioci. - kl. V, Anna Kowalska
Temat: Czy zwierzęta potrafią się przyjaźnić? - doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu pt.: „A beautiful friendship". - kl. V, Aneta Kłokocka
Temat: Poznajemy mieszaniny substancji. - kl. VI, Marlena Białozór.
c) Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
Nauczyciele z naszej szkoły opublikowali dziewięć scenariuszy lekcji na platformie dostępnej dla wszystkich nauczycieli szkół podstawowych w Ostródzie (aktywnatablica111@gmail.com):
Wszystkie scenariusze zajęć edukacyjnych zakładają wykorzystanie TIK.
Ponadto nauczyciele naszej szkoły w celu uatrakcyjnienia lekcji i większej aktywacji uczniów sami tworzyli zadania interaktywne, które zostały opublikowane w sieci na platformach ogólnodostępnych. Przykładowe zadania:
Platforma:
Quizy użytkownika agukar z języka angielskiego
Zadania użytkownika krysiawojcicka
https://learningapps.org/4383124 - nazywanie środków stylistycznych
https://learningapps.org/3958080 - ożywienie i uosobienie
https://learningapps.org/3958244 - ożywienie i uosobienie
https://learningapps.org/3958323 - środki stylistyczne w wierszach
https://learningapps.org/5165970 - najbardziej znane baśnie
https://learningapps.org/4365369 - czasownik
https://learningapps.org/4368046 - czasownik
https://learningapps.org/4368146 - określanie form gramatycznych
https://learningapps.org/4159014 - rozpoznawanie części mowy
https://learningapps.org/436535 - rozpoznawanie części mowy
https://learningapps.org/4564982 - części mowy
https://learningapps.org/4740928 - cechy legendy
Zadania użytkownika Małgorzata Joniec
https://learningapps.org/4995138 - ułamki zwykłe - krzyżówka
https://learningapps.org/display?v=py92i3eya18 - zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne - pasujące pary
3. Wykorzystywanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej pięciu godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
Po rozmowach z nauczycielami członkowie zespołu stwierdzają, że wszyscy nauczyciele korzystają z TIK na zajęciach edukacyjnych. Z rozmów wynikło, że większość nauczycieli minimum na jednych zajęciach tygodniowo korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnej, w tym z tablic interaktywnych. Liczba tych zajęć zdecydowanie przekracza liczbę 5 godzin zajęć edukacyjnych w tygodniu.
Nauczyciele bardzo często wykorzystywali tablicę interaktywną do wprowadzenie nowego zagadnienia, podsumowanie materiału z działu, sprawdzenie wiedzy i umiejętności uczniów przed sprawdzianem, pracą klasową. Dzieciom bardzo odpowiada taka forma sprawdzenia swojej wiedzy przed praca pisemną.
19 stycznia 2018 r. uczniowie klasy I A i I B uczestniczyli (online) w Ogólnopolskim Wielkim Teście Wiedzy o Bezpieczeństwie, w ramach programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Puchatek przygotował 15 pytań. Do każdego z nich podane były trzy odpowiedzi, z których tylko jedna była prawidłowa. Test był wyświetlany na tablicy interaktywnej i poprawna odpowiedź była zaznaczana razem z dziećmi, po tym jak już oni sami rozwiązali wcześniej ten test. Po zakończeniu Testu klasy otrzymały informację, ile poprawnych odpowiedzi wybrały. Test był przyjemnym przypomnieniem najważniejszych zasad bezpieczeństwa i możliwością skorzystania po raz kolejny
z tablicy interaktywnej.
Ponadto podczas półkolonii zimowej „Ferie 2018” wychowawcy w pracy z dziećmi codziennie wykorzystywali technologię informacyjną i komunikacyjną - w tym tablice interaktywne.
Tablice interaktywne wykorzystywane były także przy realizacji programów wychowawczo-profilaktycznych i zajęć psychoedukacyjnych w klasach I – VII.
W szkole zostały przeprowadzone dwa projekty z wykorzystaniem technologii TIK. Pierwszy, to „Tydzień kodowania”. Projektem zostały objęte klasy I-VII. Za jego przeprowadzenie w dniach 11.12-15.12.2017 r. odpowiedzialni byli nauczyciele przedmiotów informatycznych – Iwona Lisowska i Małgorzata Joniec. Dokładny opis projektu zawarty został jako załącznik w protokole nr 2 zespołu samokształceniowego oraz do stosowania TIK w nauczaniu.
Drugi - był realizowany podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki, zajęć „Przygody z liczbami” dla uczniów słabszych oraz podczas grantu „Przygoda z matematyką”. Projekt obejmował uczniów dwóch klas IV i trał przez trzy miesiące (marzec, kwiecień, maj). Efektem tych zajęć są opublikowane na platformie LearningApps zadania dzieci, które zostały wykorzystane na lekcjach matematyki w klasach IV. Opis projektu „Więcej się uczymy, gdy na tablicy interaktywnej ćwiczymy” zawarty został jako załącznik w protokole nr 4 zespołu samokształceniowego oraz do stosowania TIK w nauczaniu.
Uczniowie najczęściej na języku polskim, języku angielskim i matematyce mieli możliwość prezentowania efektów swojej pracy z wykorzystaniem TIK. Na tych lekcjach często prezentowali quizy, gry, krzyżówki, zadania stworzone na różnych platformach (https://learningapps.org/, kahoot.it), które sami stworzyli i które można rozwiązywać z wykorzystaniem tablic interaktywnych. Przykładowe zadania:
Dostępne na prywatnych profilach po zalogowaniu
użytkownik 1022
użytkownik CzarnY17
użytkownik wojtek kania
użytkownik Łukasz jastrzębski
użytkownik kartu
użytkownik jasnykompot
użytkownik krystian kry
użytkownik michal18xs
Stosowanie TIK w szkole w dużym stopniu zmienił metody pracy nauczycieli. Coraz częściej na lekcjach stosują rozwiązywanie zadania na tablicy interaktywnej, tworzą i publikują zadnia, quizy, gry edukacyjne. Własne materiały wykorzystują do wprowadzenia nowych zagadnień podczas lekcji, podsumowania działu, itp. Dzięki temu lekcje stały się ciekawsze i bardziej atrakcyjne dla dzieci. Uczniowie bardzo chętnie uczą się z wykorzystanie tablicy interaktywnej, są bardziej aktywni i chętniej pracują podczas lekcji. Dzieci (nawet te słabsze) próbowały stworzyć chociaż jedną grę edukacyjną, quiz, krzyżówkę. Dzięki temu szybciej się uczą i lepiej przyswajają trudne zagadnienia. Część dzieci opublikowało swoje zadania na platformie LearningApps lub Kahoot, a część zostawiła na swoim koncie.
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50