KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Organizacyjno – metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Wioletta Lebioda
Temat innowacji:
„Ocenianie kształtujące”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie
Autor: Wioletta Lebioda
Przedmiot: język angielski
Data wprowadzenia: 01.10.2019 r.
Data zakończenia: 31.05.2020 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy II b. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach np. zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, dwa razy w tygodniu.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei pozytywnych relacji w klasie, atmosfery wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania nauką z wykorzystaniem materiałów Wydawnictwa Nowa Era. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do nauki.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Ocenianie kształtujące” jest moją odpowiedzią na wprowadzenie nowych metod pracy a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje poczucia bezpieczeństwa w ocenianiu, stresują się oni otrzymywaniem słabych ocen, nie otrzymują informacji zwrotnej w postaci notatki lub rozmowy. Dlatego też główną motywacją opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba zapewnienia uczniom komfortu uczenia się. Chcę również wykorzystać zdobytą wiedzę na szkoleniach zewnątrz szkolnych i wewnątrzszkolnym „Ocenianie kształtujące” oraz poznać efekty tej innowacji.
Opis innowacji:
I Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Ocenianie kształtujące ma na celu zbudowanie pozytywnych relacji w klasie, atmosfery wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania nauką.
II Założenia ogólne
- wykorzystanie materiałów Wydawnictwa Nowa Era
- zapoznanie uczniów i rodziców z celami innowacji
- wdrożenie nowych metod pracy za pomocą elementów oceniania kształtującego tj.:
- Cele uczenia się – aby uczniowie wiedzieli, czego będą się uczyli
- Kryteria oceniania – aby uczniowie wiedzieli, co będzie podlegało ocenie
- Informacja zwrotna – aby uczniowie wiedzieli, co zrobili dobrze, a co źle, co należy poprawić i jak należy się dalej uczyć
- Pytania kluczowe – aby rozbudzić zainteresowania nauką
III. Cele innowacji
Cel główny:
- wspieranie uczniów w uczeniu się stosując elementy oceniania kształtującego w pracy na lekcji
Cele szczegółowe:
- poprawa samooceny ucznia
- swobodne posługiwanie się zdobytymi wiadomościami
- zachęcanie do samorozwoju
- kształtowanie u uczniów odpowiedzialność za naukę
- przygotowanie uczniów do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności
- analiza raportów postępów pracy, ewaluacja
IV Metody i formy
Nauczyciel Wioletta Lebioda co tydzień realizuje następujące zadania:
- metodą podającą (pogadanka; opowiadanie; opis; anegdota; odczyt; objaśnienie lub wyjaśnienie)
- metodą problemową (aktywizująca; metoda sytuacyjna; inscenizacja; gry dydaktyczne: symulacyjne, burza mózgów)
- metodą eksponującą (film; ekspozycja; pokaz połączony z przeżyciem)
- metodą programowaną (z użyciem komputera; z użyciem podręcznika programowanego)
- metodą praktyczną (pokaz; ćwiczenia przedmiotowe; metoda projektów).
Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:
- praca indywidualna
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel:
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki I klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 6 bloków tematycznych:
Np.:
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- ankietę dotyczącą przydatności innowacji,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
IX Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze zbudowania pozytywnych relacji w klasie, atmosfery wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy jaką jest ocenianie kształtujące.
Bibliografia:
„Ocenianie kształtujące” materiały dla nauczyciela Hello Explorer 2; Joanna Kostrzewa, Nowa Era 2018
„Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”, Wincenty Okoń, PWN Warszawa 1987
„Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej”, E. Goźlińska, CODN, Warszawa 1997
https://www.gandalf.com.pl/b/interaktywne-metody-nauczania 20.08.2019
https://www.nowaera.pl/angielski/blog/innowacja-pedagogiczna-w-szkole 20.08.2019
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50