Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Ocenianie kształtujące 2019/2020

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 Organizacyjno – metodyczna

 

Imię i nazwisko autora:

Wioletta Lebioda

 

Temat innowacji:

„Ocenianie kształtujące”

 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie

Autor: Wioletta Lebioda

Przedmiot: język angielski

Data wprowadzenia: 01.10.2019 r.

Data zakończenia: 31.05.2020 r.

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy II b. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach np. zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, dwa razy w tygodniu.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei pozytywnych relacji w klasie, atmosfery wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania nauką z wykorzystaniem materiałów Wydawnictwa Nowa Era. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do nauki.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Ocenianie kształtujące” jest moją odpowiedzią na wprowadzenie nowych metod pracy a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje poczucia bezpieczeństwa w ocenianiu, stresują się oni otrzymywaniem słabych ocen, nie otrzymują informacji zwrotnej w postaci notatki lub rozmowy. Dlatego też główną motywacją opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba zapewnienia uczniom komfortu uczenia się. Chcę również wykorzystać zdobytą wiedzę na szkoleniach zewnątrz szkolnych i wewnątrzszkolnym „Ocenianie kształtujące” oraz poznać efekty tej innowacji.

 

Opis innowacji:

I Wstęp

PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?

Ocenianie kształtujące ma na celu zbudowanie pozytywnych relacji w klasie, atmosfery wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania nauką.

 

II Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas II b
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

- wykorzystanie materiałów Wydawnictwa Nowa Era

- zapoznanie uczniów i rodziców z celami innowacji

- wdrożenie nowych metod pracy za pomocą elementów oceniania kształtującego tj.:

- Cele uczenia się – aby uczniowie wiedzieli, czego będą się uczyli

- Kryteria oceniania – aby uczniowie wiedzieli, co będzie podlegało ocenie

- Informacja zwrotna – aby uczniowie wiedzieli, co zrobili dobrze, a co źle, co należy poprawić i jak należy się dalej uczyć

- Pytania kluczowe – aby rozbudzić zainteresowania nauką

 

III. Cele innowacji

Cel główny:

- wspieranie uczniów w uczeniu się stosując elementy oceniania kształtującego w pracy na lekcji

Cele szczegółowe:

- poprawa samooceny ucznia

- swobodne posługiwanie się zdobytymi wiadomościami

- zachęcanie do samorozwoju

- kształtowanie u uczniów odpowiedzialność za naukę

- przygotowanie uczniów do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności

- analiza raportów postępów pracy, ewaluacja

 

 IV Metody i formy

Nauczyciel Wioletta Lebioda co tydzień realizuje następujące zadania:

- metodą podającą (pogadanka; opowiadanie; opis; anegdota; odczyt; objaśnienie lub wyjaśnienie)

- metodą problemową (aktywizująca; metoda sytuacyjna; inscenizacja; gry dydaktyczne: symulacyjne, burza mózgów)

- metodą eksponującą (film; ekspozycja; pokaz połączony z przeżyciem)

- metodą programowaną (z użyciem komputera; z użyciem podręcznika programowanego)

- metodą praktyczną (pokaz; ćwiczenia przedmiotowe; metoda projektów).

Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:

- praca indywidualna

  • praca zbiorowa: praca w grupach lub praca z całą klasą.

V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż nie obawiają się nieodpowiednich ocen
  • Wykorzystują możliwości jakie daje ocenianie kształtujące poprzez poznanie celów lekcji, kryteriów oceniania, informacji zwrotnej oraz pytań kluczowych
  • Mają możliwość rozwoju
  • Uczą się z ochotą

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje materiały z Wydawnictwa Nowa Era „Ocenianie kształtujące” - materiały dla nauczyciela Hello Explorer 2 Joanny Kostrzewy oraz zdobytą wiedzę na szkoleniach o ocenianiu kształtującym
  • Jest ciekawy efektu innowacji tzn: czy wszystkie zrealizowane cele przyniosą wymierne korzyści w postaci dobrych wyników w nauce.

VI Tematyka zajęć

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki I klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 6 bloków tematycznych:

Np.:

  1. My room – Mój pokój
  2. Animals – Zwierzęta
  3. Places – Miejsca
  4. Clothes – Ubrania
  5. Free time – czas wolny
  6. Sports – Sporty

 

VII. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

- ankietę dotyczącą przydatności innowacji,

- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

- rozmowy z rodzicami.

Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

VIII. Spodziewane efekty

  • Rozwój uczniów
  • Zaangażowanie uczniów i rodziców
  • Ukierunkowanie na zdobywanie nowej wiedzy

Wpływ na uczniów:

  • Podniesienie samooceny uczniów
  • Motywacja uczniów do nauki
  • Ujawnienie nowych zdolności uczniów

Wpływ na pracę szkoły:

  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez nowoczesne metody pracy
  • Rozwój nauczyciela
  • Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim

 

IX Podsumowanie

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze zbudowania pozytywnych relacji w klasie, atmosfery wzajemnego zaufania, poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy jaką jest ocenianie kształtujące.

 

Bibliografia:

„Ocenianie kształtujące” materiały dla nauczyciela Hello Explorer 2; Joanna Kostrzewa, Nowa Era 2018

„Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”, Wincenty Okoń, PWN Warszawa 1987

„Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej”, E. Goźlińska, CODN, Warszawa 1997

https://www.gandalf.com.pl/b/interaktywne-metody-nauczania 20.08.2019

https://www.nowaera.pl/angielski/blog/innowacja-pedagogiczna-w-szkole 20.08.2019

 

Data dodania: 2019-10-27 12:07:17
Data edycji: 2020-06-29 01:40:26
Ilość wyświetleń: 2929

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej