KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Metodyczna
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autora:
Wioletta Lebioda
Temat innowacji:
„The Big Challenge - korzystanie z aplikacji English Every Day do nauki języka angielskiego w szkole i w domu”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka
Autor: Wioletta Lebioda
Przedmiot: język angielski
Data wprowadzenia: 01 październik 2021 r.
Data zakończenia: 28 luty 2022 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy V b. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w miesiącu.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei atrakcyjności zajęć lekcyjnych języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnej i narzędzi TIK. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do nauki języka angielskiego oraz do osiągania postawionych sobie przez uczniów celów. Innowacja ma na celu również zaangażować całą klasę do aktywnego udziału w lekcji oraz zaprezentować możliwości aplikacji English Every Day, z której uczniowie będą korzystać oraz podwyższać swoje kompetencje językowe. Nowa formuła lekcji ma zachęcać większą ilość uczniów do nauki poprzez zabawę, uczestnictwa w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego The Big Challenge oraz osiągania wyższych wyników w konkursie, który organizowany był w naszej szkole po raz pierwszy w roku szkolnym 2020/2021. Wspomniany konkurs jest organizowany również w innych krajach europejskich. Uczniowie będą zachęcani do korzystania w domu z aplikacji English Every Day przygotowującej do konkursu. Będą mogli sprawdzać swoją wiedzę biorąc udział w różnych quizach, w których będą zdobywać punkty i rywalizować między sobą co będzie ich motywowało do dalszej nauki.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „The Big Challenge - korzystanie z aplikacji English Every Day do nauki języka angielskiego w szkole i domu” - jest moją odpowiedzią na obserwacje pracy uczniów obecnej klasy V B. Klasa charakteryzuje się niskim poziomem motywacji do pracy. Większość uczniów jest mało ambitna i w związku z tym chcę zmienić tę sytuację. Mam nadzieję, że rywalizacja poprzez zabawę wyzwoli w nich chęć do nauki i zdobywania nowych umiejętności, a także chcę wyjść naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie moich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie, zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje systematyczności, powtarzania i utrwalenia materiału nauczanego w szkole. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z języka angielskiego była potrzeba zachęcenia uczniów do większego wysiłku włożonego w naukę zarówno w szkole jak i w domu. Uczniowie bardzo chętnie uczą się wykorzystując narzędzia TIK dlatego uważam, że moja propozycja przyniesie pozytywne efekty.
Opis innowacji:
I. Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Każde nowe działanie motywuje do pracy zarówno nauczycieli jak i uczniów. Uważam, że wprowadzona przeze mnie innowacja pozwoli otworzyć się wszystkim uczniom na nowe doświadczenia, które spowodują zainteresowanie się przedmiotem.
II. Założenia ogólne
III. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
IV. Metody i formy
Nauczycielka Wioletta Lebioda co miesiąc realizuje następujące zadania:
Uczniowie realizują zadania poprzez następujące formy pracy:
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczycielka:
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki V klasy, uzupełniają ją oraz poszerzają. Przewidziano realizację 5 bloków tematycznych:
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej klasie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zaangażowania klasy w naukę języka angielskiego. Różnorodne formy pracy wykorzystane podczas innowacji mają na celu zbudowanie pozytywnych relacji w klasie oraz współdziałania i pozytywnej rywalizacji między uczniami, co powinno przenieść się na osiąganie wyższych wyników w nauce uczniów nie tylko podczas konkursu, ale również w kolejnych latach nauki nauczania.
[1] https://lingroom.pl/blog/metody-nauczania-jezykow-obcych-jak-wybrac21.09.2021
[2] Junior Explorer 5 podręcznik; Jennifer Heath and Michele Crawford with Marta Mrozik and Katarzyna Kłopska; Nowa Era str. 3
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50