„The Big Challenge - korzystanie z aplikacji English Every Day do nauki języka angielskiego w szkole i w domu” 2021/2022
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Metodyczna
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autora:
Wioletta Lebioda
Temat innowacji:
„The Big Challenge - korzystanie z aplikacji English Every Day do nauki języka angielskiego w szkole i w domu”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka
Autor: Wioletta Lebioda
Przedmiot: język angielski
Data wprowadzenia: 01 październik 2021 r.
Data zakończenia: 28 luty 2022 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy V b. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w miesiącu.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei atrakcyjności zajęć lekcyjnych języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnej i narzędzi TIK. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do nauki języka angielskiego oraz do osiągania postawionych sobie przez uczniów celów. Innowacja ma na celu również zaangażować całą klasę do aktywnego udziału w lekcji oraz zaprezentować możliwości aplikacji English Every Day, z której uczniowie będą korzystać oraz podwyższać swoje kompetencje językowe. Nowa formuła lekcji ma zachęcać większą ilość uczniów do nauki poprzez zabawę, uczestnictwa w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego The Big Challenge oraz osiągania wyższych wyników w konkursie, który organizowany był w naszej szkole po raz pierwszy w roku szkolnym 2020/2021. Wspomniany konkurs jest organizowany również w innych krajach europejskich. Uczniowie będą zachęcani do korzystania w domu z aplikacji English Every Day przygotowującej do konkursu. Będą mogli sprawdzać swoją wiedzę biorąc udział w różnych quizach, w których będą zdobywać punkty i rywalizować między sobą co będzie ich motywowało do dalszej nauki.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „The Big Challenge - korzystanie z aplikacji English Every Day do nauki języka angielskiego w szkole i domu” - jest moją odpowiedzią na obserwacje pracy uczniów obecnej klasy V B. Klasa charakteryzuje się niskim poziomem motywacji do pracy. Większość uczniów jest mało ambitna i w związku z tym chcę zmienić tę sytuację. Mam nadzieję, że rywalizacja poprzez zabawę wyzwoli w nich chęć do nauki i zdobywania nowych umiejętności, a także chcę wyjść naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie moich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie, zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje systematyczności, powtarzania i utrwalenia materiału nauczanego w szkole. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z języka angielskiego była potrzeba zachęcenia uczniów do większego wysiłku włożonego w naukę zarówno w szkole jak i w domu. Uczniowie bardzo chętnie uczą się wykorzystując narzędzia TIK dlatego uważam, że moja propozycja przyniesie pozytywne efekty.
Opis innowacji:
I. Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Każde nowe działanie motywuje do pracy zarówno nauczycieli jak i uczniów. Uważam, że wprowadzona przeze mnie innowacja pozwoli otworzyć się wszystkim uczniom na nowe doświadczenia, które spowodują zainteresowanie się przedmiotem.
II. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy V B.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- Wykorzystanie narzędzi TIK oraz aplikacji English Every Day przygotowujących uczniów do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego The Big Challenge,
- Zapoznanie uczniów i rodziców z celami innowacji,
- Wdrożenie pracy przy pomocy narzędzi TIK.
III. Cele innowacji
Cel główny:
- Wspieranie uczniów w uczeniu się języka angielskiego i przygotowanie do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego The Big Challenge.
Cele szczegółowe:
- Poprawa umiejętności językowych,
- Swobodne posługiwanie się językiem angielskim,
- Zachęcanie do samorozwoju uczniów,
- Kształtowanie u uczniów systematyczności w nauce języka angielskiego,
- Przygotowanie uczniów do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego The Big Challenge,
- Comiesięczna analiza raportów postępów pracy z aplikacją.
IV. Metody i formy
Nauczycielka Wioletta Lebioda co miesiąc realizuje następujące zadania:
- W pierwszym miesiącu nauczycielka loguje uczniów na stronie https://gamezone.thebigchallenge.com/, następnie raz w miesiącu wykorzystuje aplikację podczas lekcji języka z następującymi grami: Quiz - Mixed Skills, Questions - Listening & Word Order, Verbs - Irregular Verb Forms, Yes/No - Vocabulary & Listening w celu rozwijania umiejętności językowych uczniów,
- Na stronie https://www.thebigchallenge.com/at/home/switcher-contest/ dostępne są testy konkursowe z lat ubiegłych, które również będą rozwiązywane w szkole i w domu,
- Analizuje postępy uczniów, przeglądając rankingi osiągnięć uczniów w aplikacji,
- Prowadzi lekcje wykorzystując metodę praktyczną (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów) oraz metodę CCL Community Language Learning charakteryzującą się stworzeniem przyjaznych warunków do nauki i rozwoju osobowości ucznia poprzez eliminację stresu.[1]
Uczniowie realizują zadania poprzez następujące formy pracy:
- Praca indywidualna,
- Praca zbiorowa: praca w grupach lub praca z całą klasą.
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż korzystają z narzędzi TIK,
- Wykorzystują możliwości jakie daje aplikacja Every Day English,
- Mają możliwość rozwijać swoje umiejętności i kompetencje językowe,
- Uczą się poprzez zabawę.
Nauczycielka:
- Wykorzystuje aplikację Every Day English do przygotowania uczniów do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego The Big Challenge, jedynego znanego nauczycielce konkursu, w którym sprawdzana jest umiejętność słuchania,
- Stwarza przyjazną atmosferę do nauki,
- Jest zaangażowana w pracę z całą klasą i motywuje uczniów do nauki, ale zwraca uwagę na indywidualne predyspozycje uczniów.
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki V klasy, uzupełniają ją oraz poszerzają. Przewidziano realizację 5 bloków tematycznych:
- What’s your job? - Jaki jest twój zawód?
- How does it taste? - Jak to smakuje?
- Let’s go shopping. - Chodźmy na zakupy.
- Keeping health. - Bądź zdrowy.
- That’s entertainment. - Rozrywka.[2]
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- Ankietę dotyczącą przydatności innowacji,
- Rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- Rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej klasie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- Rozwój uczniów i motywacja ich do dalszej nauki,
- Zaangażowanie uczniów do samorozwoju i samorealizacji,
- Ukierunkowanie na właściwe wykorzystanie technologii informacyjnej.
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod pracy,
- Rozwój uczniów,
- Indywidualizacja nauczania - podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów,
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zaangażowania klasy w naukę języka angielskiego. Różnorodne formy pracy wykorzystane podczas innowacji mają na celu zbudowanie pozytywnych relacji w klasie oraz współdziałania i pozytywnej rywalizacji między uczniami, co powinno przenieść się na osiąganie wyższych wyników w nauce uczniów nie tylko podczas konkursu, ale również w kolejnych latach nauki nauczania.
[1] https://lingroom.pl/blog/metody-nauczania-jezykow-obcych-jak-wybrac21.09.2021
[2] Junior Explorer 5 podręcznik; Jennifer Heath and Michele Crawford with Marta Mrozik and Katarzyna Kłopska; Nowa Era str. 3