„PISZEMY, CZYTAMY, WYSYŁAMY”
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
METODYCZNA
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autora:
MAJA OLSZEWSKA
Temat innowacji:
„PISZEMY, CZYTAMY, WYSYŁAMY”
Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY W OSTRÓDZIE UL.PLEBISCYTOWA 50
Autor: MAJA OLSZEWSKA
Przedmiot: ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
Data wprowadzenia: WRZESIEŃ 2022
Data zakończenia: MAJ 2023
Zakres innowacji:
Adresatem innowacji jest uczeń klasy Va oraz kilkoro uczniów szkół podstawowych z różnych rejonów Polski. Czas realizacji innowacji obejmuje okres dziewięciu miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rewalidacji indywidualnej raz w miesiącu. Podczas tych zajęć uczniowie zajmą się pisaniem do siebie listów, pocztówek i przygotowaniem drobnych upominków.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei integracji rówieśniczej oraz propagowanie tradycyjnych metod komunikowania się.
Ma ona zachęcać i motywować ucznia do nawiązywania wzajemnych pozytywnych relacji rówieśniczych, poznania siebie i miejscowości, w której się uczy z wykorzystaniem tradycyjnej metody wymiany informacji.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Czytamy, piszemy, wysyłamy” jest moją odpowiedzią na kultywowanie tradycji epistolograficznej a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego.
Pisanie listów ćwiczy wyobraźnię oraz rozwija kreatywność. Możliwość korespondowania otworzy uczniów na świat i nowe przyjaźnie, stworzy wspaniałą okazję do wzbogacenia wiedzy, ponadto wpłynie pozytywnie na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka, nauczy empatii i szacunku, stworzy możliwość dawania radości innym.
Opis innowacji:
I Wstęp
Wdrożenie innowacji ma na celu wspieranie rozwoju i zainteresowań ucznia, kreatywność i wyobraźnię. Realizacja założonych zadań przyczyni się do zwiększenia umiejętności w zakresie redagowania i pisania , rozwinie kompetencje komunikacyjne, nauczy prowadzenia kulturalnej korespondencji. Oprócz korzyści w postaci zdobycia wiedzy i umiejętności realizacja innowacji stworzy możliwość otwarcia się na nowe znajomości koleżeńskie poza szkoła macierzystą.
II Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do ucznia klasy 5
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- usprawnianie motoryczne,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania pozytywnych relacji rówieśniczych,
- wdrażanie do wyrażania emocji, uczuć.
III Cele innowacji
Cel główny: szerzenie idei integracji społecznej, propagowanie tradycyjnych form komunikowania się, wzbogacenie wiedzy, umiejętności, doświadczeń z tworzenia i otrzymywania listów.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi w formie ustnej oraz pisemnej,
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych,
- doskonalenie słuchania ze zrozumieniem i pamięci słuchowej,
- zawieranie nowych znajomości , przyjaźni,
- zapoznanie z formalnymi zasadami wysyłania listu,
- rozwijanie samodzielności, kreatywności,
- przełamanie bariery nieśmiałości.
IV Metody i formy
Nauczyciel Beata Godlewska w ramach zajęć rewalidacyjnych zrealizuje łącznie 10 tematów we własnym tempie dostosowanym do potrzeb ucznia w terminie od września 2022r. do czerwca 2023r.
Metody pracy:
- aktywizujące
- słowna
- praktycznego działania
Formy pracy:
- indywidualna
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczeń:
- Zdobywa wiedzę w sposób kreatywny, gdyż samodzielnie stara się zredagować list, informację, zaadresować poprawnie kopertę w oparciu o wskazówki nauczyciela,
- Wykorzystuje możliwości jakie daje mu tradycyjna wymiana korespondencyjna, przelania swoich myśli i uczuć na papier,
- Ma możliwość zawarcia nowych znajomości, przyjaźni,
- Uczy się nawiązywania pozytywnych relacji rówieśniczych, przełamywania nieśmiałości i inicjowania kontaktu.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje różne metody pracy, udziela wskazówek, kontroluje pracę, pobudza kreatywność, motywuje do pracy.
Dla szkoły jest to:
- uatrakcyjnienie zajęć,
- indywidualizacja nauczania,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków.
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego.
- Zapoznanie uczniów oraz ich rodziców z przygotowaną innowacją pedagogiczną (wrzesień).
- Zapoznanie uczniów z historią wysyłania pocztówek, listów oraz pracą pracowników poczty. Omówienie poszczególnych miejsc na kartce pocztowej i kopercie: miejsce na adres, znaczek, treść. Wzbogacenie biernego i czynnego słownictwa ucznia o zwroty i wyrażenia związane z adresowaniem kopert czy kartek. Czytanie opowiadania o pracy listonosza – praca z tekstem, zdobywanie wiedzy na temat tego zawodu, oglądanie filmu edukacyjnego . (wrzesień/ październik)
- „Poznajmy się” – przedstawienie swojej osoby (krótka autocharakterystyka). Nauka pisania listu, poznanie jego elementów składowych. Pisanie krótkiego listu o sobie – wzajemna wymiana informacji. Przygotowanie gotowego listu do wysłania, włożenie do koperty i zaadresowanie. Wymiana pocztówkowa – złożenie życzeń z okazji rozpoczęcia roku szkolnego (wrzesień/ październik).
- „Moje zainteresowania, moja miejscowość” (listopad).
- Tworzenie kartki bożonarodzeniowej i nauka pisania życzeń świątecznych (grudzień).
- Opisanie i namalowanie swojego ulubionego bohatera bajki lub książki – podzielenie się swoimi przeżyciami z kolegami/koleżankami (styczeń).
- Samodzielne wykonanie kartki walentynkowej jako wyraz uczuć koleżeńskich. Napisanie krótkiego listu na temat spędzonych ferii zimowych (luty).
- „Moje ulubione zwierzę” (marzec).
- Tworzenie kartki wielkanocnej i nauka pisania życzeń (marzec/ kwiecień).
- Moje plany wakacyjne (maj).
- Wykonanie upominku dla kolegów na zakończenie realizowanej innowacji w ramach podziękowania za niezwykłe doświadczenie (maj).
VII Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne z uczniem,
- obserwację zachowania dziecka, motywacji, zaangażowania w realizację zaplanowanych działań,
- analizę wytworów prac ucznia.
Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- rozwój umiejętności motorycznych,
- kształtowanie kompetencji językowych,
- rozwój umiejętności redagowania tekstów,
- zdobycie wiedzy na temat pracy poczty i listonosza,
- pozyskanie nowych znajomości.
Wpływ na pracę szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
- rozwój twórczego myślenia i kreatywności,
- nawiązywanie pozytywnej współpracy pomiędzy szkołami – uczniami oraz nauczycielami wdrażającymi innowację,
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
IX Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z międzyszkolnej wymiany listowej uczniów, kultywowanie tradycji epistolograficznej oraz propagowanie idei integracji rówieśniczej. Ideą wiodącą innowacji jest propagowanie tradycyjnego sposobu przesyłania informacji w formie pocztówek.