Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

„PISZEMY, CZYTAMY, WYSYŁAMY”

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 

METODYCZNA

rodzaj innowacji

 

Imię i nazwisko autora:

MAJA OLSZEWSKA

 

Temat innowacji:

„PISZEMY, CZYTAMY, WYSYŁAMY”

 

Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY W OSTRÓDZIE UL.PLEBISCYTOWA 50

Autor: MAJA OLSZEWSKA

Przedmiot: ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

Data wprowadzenia: WRZESIEŃ 2022

Data zakończenia: MAJ 2023

 

Zakres innowacji:

Adresatem innowacji jest uczeń klasy Va oraz kilkoro uczniów szkół podstawowych z różnych rejonów Polski. Czas realizacji innowacji obejmuje okres dziewięciu miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rewalidacji indywidualnej raz w miesiącu. Podczas tych zajęć uczniowie zajmą się pisaniem do siebie listów, pocztówek i przygotowaniem drobnych upominków.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei integracji rówieśniczej oraz propagowanie tradycyjnych metod komunikowania się.
Ma ona zachęcać i motywować ucznia do nawiązywania wzajemnych pozytywnych relacji rówieśniczych, poznania siebie i miejscowości, w której się uczy z wykorzystaniem tradycyjnej metody wymiany informacji.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Czytamy, piszemy, wysyłamy” jest moją odpowiedzią na kultywowanie tradycji epistolograficznej a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla  drugiego etapu edukacyjnego.

Pisanie listów ćwiczy wyobraźnię oraz rozwija kreatywność. Możliwość korespondowania otworzy uczniów na świat i nowe przyjaźnie, stworzy wspaniałą okazję do wzbogacenia wiedzy, ponadto wpłynie pozytywnie na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka, nauczy empatii i szacunku, stworzy możliwość dawania radości innym.

 

Opis innowacji:

I Wstęp

 

Wdrożenie innowacji ma na celu wspieranie rozwoju i zainteresowań ucznia, kreatywność i wyobraźnię. Realizacja założonych zadań przyczyni się do zwiększenia umiejętności w zakresie redagowania i pisania , rozwinie kompetencje komunikacyjne, nauczy prowadzenia kulturalnej korespondencji. Oprócz korzyści w postaci zdobycia wiedzy i umiejętności realizacja innowacji stworzy możliwość otwarcia się na nowe znajomości koleżeńskie poza szkoła macierzystą.

 

II Założenia ogólne

 

  1. Innowacja skierowana jest do ucznia klasy 5
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych i pisemnych,
  • usprawnianie motoryczne,
  • kształtowanie umiejętności nawiązywania pozytywnych relacji rówieśniczych,
  • wdrażanie do wyrażania emocji, uczuć.

III Cele innowacji

 

Cel główny: szerzenie idei integracji społecznej, propagowanie tradycyjnych form komunikowania się, wzbogacenie wiedzy, umiejętności, doświadczeń z tworzenia i otrzymywania listów.

 

Cele szczegółowe:

  • doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi w formie ustnej oraz pisemnej,
  • kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych,
  • doskonalenie słuchania ze zrozumieniem i pamięci słuchowej,
  • zawieranie nowych znajomości , przyjaźni,
  • zapoznanie z formalnymi zasadami wysyłania listu,
  • rozwijanie samodzielności, kreatywności,
  • przełamanie bariery nieśmiałości.

IV Metody i formy

 

Nauczyciel Beata Godlewska w ramach zajęć rewalidacyjnych zrealizuje  łącznie 10 tematów we własnym tempie dostosowanym do potrzeb ucznia w terminie od września 2022r. do czerwca 2023r.

Metody pracy:

  • aktywizujące
  • słowna
  • praktycznego działania

Formy pracy:

  • indywidualna

V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczeń:

  • Zdobywa wiedzę w sposób kreatywny, gdyż samodzielnie stara się zredagować list, informację, zaadresować poprawnie kopertę w oparciu o wskazówki nauczyciela,
  • Wykorzystuje możliwości jakie daje mu tradycyjna wymiana korespondencyjna, przelania swoich myśli i uczuć na papier,
  • Ma możliwość zawarcia nowych znajomości, przyjaźni,
  • Uczy się nawiązywania pozytywnych relacji rówieśniczych, przełamywania nieśmiałości i inicjowania kontaktu.

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje różne metody pracy, udziela wskazówek, kontroluje pracę, pobudza kreatywność, motywuje do pracy.

Dla szkoły jest to:

  • uatrakcyjnienie zajęć,
  • indywidualizacja nauczania,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków.

 

VI Tematyka zajęć

 

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego.

  1. Zapoznanie uczniów oraz ich rodziców z przygotowaną innowacją pedagogiczną (wrzesień).
  2. Zapoznanie uczniów z historią wysyłania pocztówek, listów oraz pracą pracowników poczty. Omówienie poszczególnych miejsc na kartce pocztowej i kopercie: miejsce na adres, znaczek, treść. Wzbogacenie biernego i czynnego słownictwa ucznia o zwroty i wyrażenia związane z adresowaniem kopert czy kartek. Czytanie opowiadania o pracy listonosza – praca z tekstem, zdobywanie wiedzy na temat tego zawodu, oglądanie filmu edukacyjnego . (wrzesień/ październik)
  3. „Poznajmy się” – przedstawienie swojej osoby (krótka autocharakterystyka). Nauka pisania listu, poznanie jego elementów składowych. Pisanie krótkiego listu o sobie – wzajemna wymiana informacji. Przygotowanie gotowego listu do wysłania, włożenie do koperty i zaadresowanie. Wymiana pocztówkowa – złożenie życzeń z okazji rozpoczęcia roku szkolnego (wrzesień/ październik).
  4. „Moje zainteresowania, moja miejscowość” (listopad).
  5. Tworzenie kartki bożonarodzeniowej i nauka pisania życzeń świątecznych (grudzień).
  6. Opisanie i namalowanie swojego ulubionego bohatera bajki lub książki – podzielenie się swoimi przeżyciami z kolegami/koleżankami (styczeń).
  7. Samodzielne wykonanie kartki walentynkowej jako wyraz uczuć koleżeńskich. Napisanie krótkiego listu na temat spędzonych ferii zimowych (luty).
  8. „Moje ulubione zwierzę” (marzec).
  9. Tworzenie kartki wielkanocnej i nauka pisania życzeń (marzec/ kwiecień).
  10. Moje plany wakacyjne (maj).
  11. Wykonanie upominku dla kolegów na zakończenie realizowanej innowacji w ramach podziękowania za niezwykłe doświadczenie (maj).

VII Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • rozmowy indywidualne z uczniem,
  • obserwację zachowania dziecka, motywacji, zaangażowania w realizację zaplanowanych działań,
  • analizę wytworów prac ucznia.

Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.

 

VIII Spodziewane efekty

 

Wpływ na uczniów:

  • rozwój umiejętności motorycznych,
  • kształtowanie kompetencji językowych,
  • rozwój umiejętności redagowania tekstów,
  • zdobycie wiedzy na temat pracy poczty i listonosza,
  • pozyskanie nowych znajomości.

Wpływ na pracę szkoły:

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
  • rozwój twórczego myślenia i kreatywności,
  • nawiązywanie pozytywnej współpracy pomiędzy szkołami – uczniami oraz nauczycielami wdrażającymi innowację,
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym.

IX Podsumowanie

 

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z międzyszkolnej wymiany listowej uczniów, kultywowanie tradycji epistolograficznej oraz propagowanie idei integracji rówieśniczej. Ideą wiodącą innowacji jest propagowanie tradycyjnego sposobu przesyłania informacji w formie pocztówek.

Data dodania: 2022-10-02 22:34:44
Data edycji: 2022-11-22 20:29:56
Ilość wyświetleń: 776

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej