Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

„OTWIERAMY DRZWI DO LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI”

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 

innowacja organizacyjno-metodyczna

rodzaj innowacji

 

Imię i nazwisko autorów:

Małgorzata Joniec

Lucyna Katachurka

Adriana Pappelbon

Marzena Szaciłowska

 

Temat innowacji:

„OTWIERAMY DRZWI DO LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI”

 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie

Autorzy: Małgorzata Joniec, Lucyna Katachurka, Adriana Pappelbon, Marzena Szaciłowska

Przedmiot: przyroda, matematyka, informatyka, język polski

Data wprowadzenia: luty 2023 r.

Data zakończenia: styczeń 2024 r.

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klas IV-V. Czas realizacji innowacji obejmuje II półrocze roku szkolnego 2022/2023 (od lutego do czerwca) i I półrocze roku szkolnego 2023/2024 (od września do stycznia) z możliwością jej kontynuowania w następnych semestrach.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą dla chętnych uczniów w ramach np. zajęć dodatkowych, co dwa tygodnie przez dwie godziny lekcyjne.

Niniejsza innowacja ma na celu popularyzację nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii informatyczno – cyfrowej takiej jak: roboty, okulary VR, Wirtualne Laboratorium Empiriusz, drukarka 3D, aparat cyfrowy, tablet, laptop, ekran multimedialny, programy informatyczne.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Otwieramy drzwi do laboratorium przyszłości” jest naszą odpowiedzią na priorytety Ministra Edukacji Narodowej oraz Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty - wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Chcemy również wykorzystać zdobytą na szkoleniach oraz podczas samodoskonalenia wiedzę dotyczącą wykorzystania sprzętu pozyskanego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, a nasi uczniowie dzięki aktywnym metodom nauczania poszerzą swoją wiedzę w zakresie wielu przedmiotów oraz z przyjemnością będą odkrywać nowe tajniki wiedzy.  

 

Opis innowacji:

I Wstęp

 

PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?

Innowacja w szkole jest niezbędna do aktywnego nauczania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie oraz naukę sterowania robotami, korzystania z okularów VR i Empiriusza, drukarki 3D, tabletów czy aparatu fotograficznego.

 

II Założenia ogólne

 

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-V.
  2. Główne założenia innowacji:
  • szerokie wykorzystanie pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”,
  • wykorzystanie materiałów dydaktycznych z bazy strony internetowej do obsługi okularów VR,
  • obsługa programu Photon EDU zainstalowanego na tabletach do obsługi robotów oraz programów komputerowych do obróbki zdjęć,
  • zapoznanie uczniów i rodziców z celami innowacji,
  • aktywne nauczanie z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” uczniów klas IV-V,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiazywania problemów,
  • rozwijanie samodzielności i samokontroli,
  • współpraca z mentorem (nauczyciele wdrażający innowację).

 

 III Cele innowacji

 

Cel główny:

  • rozwijaniu umiejętności uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” wśród uczniów kl. IV-V.

Cele szczegółowe:

  • poznanie programu Photon EDU do obsługi robotów,
  • operowanie robotem: poruszanie, wydawanie dźwięków, zmiana kolorów czółek, rozwiazywanie zadań przy użyciu robota (podstawy programowania),
  • poznanie narzędzi do obsługi okularów VR i Empiriusza,
  • zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy dzięki pracy z okularami VR i z Empiriuszem,
  • nauka tworzenia projektów do drukowania na drukarce 3D,
  • doskonalenie umiejętności w posługiwaniu się tabletem, laptopem, aparatem cyfrowym fotograficznym,
  • nauka wykonywania poprawnych zdjęć,
  • zdobywanie wiedzy i umiejętności w przerabianiu własnych zdjęć,
  • swobodne posługiwanie się zdobytymi umiejętnościami,
  • zachęcanie do samorozwoju,
  • przygotowanie uczniów do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności,
  • analiza raportów postępów pracy, ewaluacja.

 

IV Metody i formy

 

Nauczyciele realizują następujące zadania:

  • metodą podającą (objaśnienie lub wyjaśnienie),
  • metodą problemową (aktywizująca, gry dydaktyczne, burza mózgów),
  • metodą eksponującą (film, pokaz, wymiana doświadczeń),
  • metodą praktyczną (ćwiczenia z użyciem wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” ).

Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca zbiorowa: praca w grupach lub praca z całą klasą.

 

V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 

Uczniowie:

  • zdobywają wiedzę w sposób aktywny i praktyczny,
  • mają możliwość rozwoju,
  • uczą się z pasją, chcą się uczyć.

Nauczyciel:

  • wykorzystuje oprogramowanie do sterowania robotów (Photon EDU), do obsługi okularów VR, Empiriusza, wykonania projektu do wydruku na drukarce 3D oraz przeróbki zdjęć,
  • jest ciekawy efektu innowacji tzn.: czy wszystkie zrealizowane cele przyniosą wymierne korzyści w uczeniu się poprzez wykorzystanie innowacyjnych pomocy dydaktycznych.

 

VI Tematyka zajęć

 

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć lekcyjnych realizowane będą następujące zagadnienia:

  1. Nauka sterowania robotami.
  2. Obsługa okularów VR.
  3. Zagadnienia z przyrody, matematyki, informatyki, języka polskiego rozwiązywane dzięki wykorzystaniu robotów, Empiriusza i okularów VR.
  4. Wizualizacja projektu – drukarka 3D.
  5. Poprawne wykonywanie zdjęć aparatem cyfrowym.
  6. Praca ze zdjęciami w komputerze – z użyciem odpowiednich programów komputerowych.
  7. Doskonalenie umiejętności posługiwania się tabletem, aparatem cyfrowym oraz laptopem.

 

VII Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:

  • kontroluje na bieżąco pracę ucznia posługującego się pomocami dydaktycznymi z „Laboratoriów przyszłości”,
  • przeprowadza rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami na temat atrakcyjności i celowości prowadzonych zajęć praktycznych,
  • przeprowadzi ankietę dotyczącą przydatności innowacji.

Analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów da jasny obraz tego, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele oraz czy pożądana jest kontynuacja innowacji. Wyniki będą opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi oraz przedstawione Radzie Pedagogicznej Szkoły.

 

VIII Spodziewane efekty

 

  • wszechstronny rozwój uczniów,
  • wzrost zaangażowania uczniów,
  • ukierunkowanie na zdobywanie nowej wiedzy.

Wpływ na uczniów:

  • rozwinięcie umiejętności aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
  • kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi,
  • motywacja uczniów do nauki,
  • większa samodzielność, odpowiedzialność za pracę własną i grupową,
  • ujawnienie nowych zdolności uczniów.

Wpływ na pracę szkoły:

  • podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez nowoczesne metody pracy,
  • rozwój nauczycieli,
  • promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim – publikacja na stronie szkoły i w mediach lokalnych.

 

VIII Podsumowanie

 

Innowacja „Otwieramy drzwi do laboratorium przyszłości” ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych zdobytych w ramach „Laboratorium przyszłości”. Samodzielnego zdobywania wiedzy zarówno przez uczniów jak i nauczycieli oraz zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy.

 

 

Data dodania: 2023-02-12 18:28:39
Data edycji: 2024-04-17 16:03:09
Ilość wyświetleń: 756

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej