KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
innowacja organizacyjno-metodyczna
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autorów:
Małgorzata Joniec
Lucyna Katachurka
Adriana Pappelbon
Marzena Szaciłowska
Temat innowacji:
„OTWIERAMY DRZWI DO LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie
Autorzy: Małgorzata Joniec, Lucyna Katachurka, Adriana Pappelbon, Marzena Szaciłowska
Przedmiot: przyroda, matematyka, informatyka, język polski
Data wprowadzenia: luty 2023 r.
Data zakończenia: styczeń 2024 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV-V. Czas realizacji innowacji obejmuje II półrocze roku szkolnego 2022/2023 (od lutego do czerwca) i I półrocze roku szkolnego 2023/2024 (od września do stycznia) z możliwością jej kontynuowania w następnych semestrach.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą dla chętnych uczniów w ramach np. zajęć dodatkowych, co dwa tygodnie przez dwie godziny lekcyjne.
Niniejsza innowacja ma na celu popularyzację nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii informatyczno – cyfrowej takiej jak: roboty, okulary VR, Wirtualne Laboratorium Empiriusz, drukarka 3D, aparat cyfrowy, tablet, laptop, ekran multimedialny, programy informatyczne.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Otwieramy drzwi do laboratorium przyszłości” jest naszą odpowiedzią na priorytety Ministra Edukacji Narodowej oraz Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty - wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Chcemy również wykorzystać zdobytą na szkoleniach oraz podczas samodoskonalenia wiedzę dotyczącą wykorzystania sprzętu pozyskanego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, a nasi uczniowie dzięki aktywnym metodom nauczania poszerzą swoją wiedzę w zakresie wielu przedmiotów oraz z przyjemnością będą odkrywać nowe tajniki wiedzy.
Opis innowacji:
I Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Innowacja w szkole jest niezbędna do aktywnego nauczania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie oraz naukę sterowania robotami, korzystania z okularów VR i Empiriusza, drukarki 3D, tabletów czy aparatu fotograficznego.
II Założenia ogólne
III Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
IV Metody i formy
Nauczyciele realizują następujące zadania:
Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel:
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć lekcyjnych realizowane będą następujące zagadnienia:
VII Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:
Analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów da jasny obraz tego, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele oraz czy pożądana jest kontynuacja innowacji. Wyniki będą opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi oraz przedstawione Radzie Pedagogicznej Szkoły.
VIII Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
VIII Podsumowanie
Innowacja „Otwieramy drzwi do laboratorium przyszłości” ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych zdobytych w ramach „Laboratorium przyszłości”. Samodzielnego zdobywania wiedzy zarówno przez uczniów jak i nauczycieli oraz zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy.
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50