„OTWIERAMY DRZWI DO LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI”
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
innowacja organizacyjno-metodyczna
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autorów:
Małgorzata Joniec
Lucyna Katachurka
Adriana Pappelbon
Marzena Szaciłowska
Temat innowacji:
„OTWIERAMY DRZWI DO LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie
Autorzy: Małgorzata Joniec, Lucyna Katachurka, Adriana Pappelbon, Marzena Szaciłowska
Przedmiot: przyroda, matematyka, informatyka, język polski
Data wprowadzenia: luty 2023 r.
Data zakończenia: styczeń 2024 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV-V. Czas realizacji innowacji obejmuje II półrocze roku szkolnego 2022/2023 (od lutego do czerwca) i I półrocze roku szkolnego 2023/2024 (od września do stycznia) z możliwością jej kontynuowania w następnych semestrach.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą dla chętnych uczniów w ramach np. zajęć dodatkowych, co dwa tygodnie przez dwie godziny lekcyjne.
Niniejsza innowacja ma na celu popularyzację nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii informatyczno – cyfrowej takiej jak: roboty, okulary VR, Wirtualne Laboratorium Empiriusz, drukarka 3D, aparat cyfrowy, tablet, laptop, ekran multimedialny, programy informatyczne.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Otwieramy drzwi do laboratorium przyszłości” jest naszą odpowiedzią na priorytety Ministra Edukacji Narodowej oraz Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty - wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Chcemy również wykorzystać zdobytą na szkoleniach oraz podczas samodoskonalenia wiedzę dotyczącą wykorzystania sprzętu pozyskanego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, a nasi uczniowie dzięki aktywnym metodom nauczania poszerzą swoją wiedzę w zakresie wielu przedmiotów oraz z przyjemnością będą odkrywać nowe tajniki wiedzy.
Opis innowacji:
I Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Innowacja w szkole jest niezbędna do aktywnego nauczania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie oraz naukę sterowania robotami, korzystania z okularów VR i Empiriusza, drukarki 3D, tabletów czy aparatu fotograficznego.
II Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-V.
- Główne założenia innowacji:
- szerokie wykorzystanie pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”,
- wykorzystanie materiałów dydaktycznych z bazy strony internetowej do obsługi okularów VR,
- obsługa programu Photon EDU zainstalowanego na tabletach do obsługi robotów oraz programów komputerowych do obróbki zdjęć,
- zapoznanie uczniów i rodziców z celami innowacji,
- aktywne nauczanie z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” uczniów klas IV-V,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiazywania problemów,
- rozwijanie samodzielności i samokontroli,
- współpraca z mentorem (nauczyciele wdrażający innowację).
III Cele innowacji
Cel główny:
- rozwijaniu umiejętności uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” wśród uczniów kl. IV-V.
Cele szczegółowe:
- poznanie programu Photon EDU do obsługi robotów,
- operowanie robotem: poruszanie, wydawanie dźwięków, zmiana kolorów czółek, rozwiazywanie zadań przy użyciu robota (podstawy programowania),
- poznanie narzędzi do obsługi okularów VR i Empiriusza,
- zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy dzięki pracy z okularami VR i z Empiriuszem,
- nauka tworzenia projektów do drukowania na drukarce 3D,
- doskonalenie umiejętności w posługiwaniu się tabletem, laptopem, aparatem cyfrowym fotograficznym,
- nauka wykonywania poprawnych zdjęć,
- zdobywanie wiedzy i umiejętności w przerabianiu własnych zdjęć,
- swobodne posługiwanie się zdobytymi umiejętnościami,
- zachęcanie do samorozwoju,
- przygotowanie uczniów do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności,
- analiza raportów postępów pracy, ewaluacja.
IV Metody i formy
Nauczyciele realizują następujące zadania:
- metodą podającą (objaśnienie lub wyjaśnienie),
- metodą problemową (aktywizująca, gry dydaktyczne, burza mózgów),
- metodą eksponującą (film, pokaz, wymiana doświadczeń),
- metodą praktyczną (ćwiczenia z użyciem wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości” ).
Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca zbiorowa: praca w grupach lub praca z całą klasą.
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- zdobywają wiedzę w sposób aktywny i praktyczny,
- mają możliwość rozwoju,
- uczą się z pasją, chcą się uczyć.
Nauczyciel:
- wykorzystuje oprogramowanie do sterowania robotów (Photon EDU), do obsługi okularów VR, Empiriusza, wykonania projektu do wydruku na drukarce 3D oraz przeróbki zdjęć,
- jest ciekawy efektu innowacji tzn.: czy wszystkie zrealizowane cele przyniosą wymierne korzyści w uczeniu się poprzez wykorzystanie innowacyjnych pomocy dydaktycznych.
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć lekcyjnych realizowane będą następujące zagadnienia:
- Nauka sterowania robotami.
- Obsługa okularów VR.
- Zagadnienia z przyrody, matematyki, informatyki, języka polskiego rozwiązywane dzięki wykorzystaniu robotów, Empiriusza i okularów VR.
- Wizualizacja projektu – drukarka 3D.
- Poprawne wykonywanie zdjęć aparatem cyfrowym.
- Praca ze zdjęciami w komputerze – z użyciem odpowiednich programów komputerowych.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się tabletem, aparatem cyfrowym oraz laptopem.
VII Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:
- kontroluje na bieżąco pracę ucznia posługującego się pomocami dydaktycznymi z „Laboratoriów przyszłości”,
- przeprowadza rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami na temat atrakcyjności i celowości prowadzonych zajęć praktycznych,
- przeprowadzi ankietę dotyczącą przydatności innowacji.
Analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów da jasny obraz tego, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele oraz czy pożądana jest kontynuacja innowacji. Wyniki będą opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi oraz przedstawione Radzie Pedagogicznej Szkoły.
VIII Spodziewane efekty
- wszechstronny rozwój uczniów,
- wzrost zaangażowania uczniów,
- ukierunkowanie na zdobywanie nowej wiedzy.
Wpływ na uczniów:
- rozwinięcie umiejętności aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
- kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi,
- motywacja uczniów do nauki,
- większa samodzielność, odpowiedzialność za pracę własną i grupową,
- ujawnienie nowych zdolności uczniów.
Wpływ na pracę szkoły:
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez nowoczesne metody pracy,
- rozwój nauczycieli,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim – publikacja na stronie szkoły i w mediach lokalnych.
VIII Podsumowanie
Innowacja „Otwieramy drzwi do laboratorium przyszłości” ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych zdobytych w ramach „Laboratorium przyszłości”. Samodzielnego zdobywania wiedzy zarówno przez uczniów jak i nauczycieli oraz zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy.