Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

OBCHODY MIĘDZYNARODOWEGO DNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO W NASZEJ SZKOLE

OBCHODY MIĘDZYNARODOWEGO DNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO W NASZEJ SZKOLE

OBCHODY MIĘDZYNARODOWEGO DNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO W NASZEJ SZKOLE

 

Jak pisał, w jednym w swych wierszy, wybitny polski poeta, Mikołaj Rej: ,,A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają". Ten znany cytat stał się mottem obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole, który corocznie przypada 21. lutego. Święto to ustanowione zostało przez UNECSO w 1999 r. Dlatego też już o poranku Samorząd Uczniowski wraz z opiekunem - panią Jowitą Adamską wykonał na łączniku dekorację w barwach narodowych, a przewodnicząca SU - Gabriela Belowska w trakcie przerw zachęcała uczniów klas I-VIII do wzięcia udziału w zabawie polegającej na zmierzeniu się z tzw. ,,łamańcami" językowymi, wśród których nie zabrakło powszechnie znanych klasyków: ,,Stół z powyłamywanymi nogami" czy też ,,W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie". Łamańce zawitały także do pokoju nauczycielskiego i sekretariatu. Natomiast w klasach: VIa, VIb i VII pani Jowita Adamska przeprowadziła lekcje tematyczne związane z obchodami święta. Uczniowie w trakcie zajęć dowiedzieli się np. jak brzmiało pierwsze zdanie zapisane w 1270 r. w języku ojczystym. Pochodzi ono z 24 karty Księgi Henrykowskiej i brzmi następująco: ,,Daj ać, ja pobruszę, a ty poczywaj", co znaczyło ,,Daj, niech ja pomielę (pokręcę żarna), a ty odpoczywaj". Poza tym na wtorkowych lekcjach pojawiły się liczne ćwiczenia multimedialne i uwielbiane przez uczniów łamańce. Na koniec zajęć młodzież stwierdziła, że to ważne święto, ponieważ język polski jest unikatowy - tylko w naszym alfabecie pojawiają się tzw. ,,nosówki", czyli ą i ę, a także ż. Natomiast jedna z uczennic trafnie nawiązała do omawianego wcześniej Johna Ronalda Reuela Tolkiena, który mimo, iż stworzył własny język (elficki) i był poliglotą (znał ponad 30 języków), zrezygnował z nauki języka polskiego, ponieważ okazał się on dla niego za trudny.

 

GALERIA

Data dodania: 2023-02-21 22:53:37
Data edycji: 2023-03-02 06:15:21
Ilość wyświetleń: 304

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej