INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Arkadiusz Urbańczyk
Temat innowacji:
Nauczanie i Rozumienie Gry
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka
w Ostródzie
Autor: Arkadiusz Urbańczyk
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Data wprowadzenia: 01.10.2021
Data zakończenia: 31.05.2022
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy V a i V b - grupie chłopców. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej w-f, raz w tygodniu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Nauczanie i Rozumienie Gry” jest moją odpowiedzią na potrzeby szkoły i dzieci,
a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla klasy V z drugiego etapu edukacyjnego.
Inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej w kasach V jest duże zainteresowanie dzieci piłką nożną, podniesieniem własnej kondycji fizycznej pod okiem doświadczonego nauczyciela, chęć rywalizacji i sprawdzenia własnych możliwości fizycznych.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłem, że uczniowie klas V mają ogromny potencjał sportowy.
Opis innowacji:
Niniejsza innowacja ma na celu stworzenie możliwości i warunków do rozwoju zainteresowań najpopularniejszą dyscypliną jaką jest piłka nożna, a także rozwoju fizycznego uczniów. Celem edukacyjnym jest zwiększenie aktywności ruchowej w każdym wieku, promowanie nowych form spędzania czasu wolnego, a także poznanie możliwości uprawiania piłki nożnej w klubach sportowych w kraju i za granicą. W szczególności istotą innowacji jest wdrażanie permanentnej aktywności w życiu, podejmowanie działań sportowo-zdrowotno- rekreacyjnych w szkole, poza szkołą i po zakończeniu edukacji. Wspomaganie rozwoju umiejętności i wiadomości wśród uczniów, warunkuje zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem.
I. Wstęp
Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Nauczanie i Rozumienie Gry” pozwoli na zapoznanie uczniów z piłką nożną w szerszym aspekcie. Uczestniczenie uczniów w tych zajęciach poszerzy ich wiedzą i umiejętności z Podstawy Programową z Wychowania Fizycznego dla 8-letniej Szkoły Podstawowej jak również ponad nią. Innowacja ma na celu zainteresowanie uczniów aktywnością fizyczną, spójną z zasadami gry w piłkę nożna, a także uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego w klasach objętych innowacją. Realizacja jej pozwali na wzbogacanie oferty szkoły o nowe podejście do treningu piłki.
II. Założenia ogólne
III. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
IV. Metody i formy
a) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów technicznych:
b) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów taktycznych:
Uczniowie:
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel:
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki V klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację w czterech mezocyklach w oparciu o program szkolenia Akademii Młodych Orłów:
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
Pomiar osiągnięć poszczególnych uczniów polegający na testach, obserwacji własnej i będzie dokonywany podczas bezpośredniej rywalizacji w zawodach sportowych na różnym szczeblu, a także podczas treningów i czasie bezpośrednio przed i po zajęciach.
Szczegółowa analiza wyników testów, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie/klasie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu podniesienie poziomu sprawności fizycznej oraz świadomości młodzieży. Uczniowie biorąc udział w zajęciach, zdobędą wiedzę oraz podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzonej innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy aktywności fizycznej.
Bibliografia:
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50