Nauczanie i Rozumienie Gry 2021/2022
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Arkadiusz Urbańczyk
Temat innowacji:
Nauczanie i Rozumienie Gry
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka
w Ostródzie
Autor: Arkadiusz Urbańczyk
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Data wprowadzenia: 01.10.2021
Data zakończenia: 31.05.2022
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy V a i V b - grupie chłopców. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej w-f, raz w tygodniu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Nauczanie i Rozumienie Gry” jest moją odpowiedzią na potrzeby szkoły i dzieci,
a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla klasy V z drugiego etapu edukacyjnego.
Inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej w kasach V jest duże zainteresowanie dzieci piłką nożną, podniesieniem własnej kondycji fizycznej pod okiem doświadczonego nauczyciela, chęć rywalizacji i sprawdzenia własnych możliwości fizycznych.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłem, że uczniowie klas V mają ogromny potencjał sportowy.
Opis innowacji:
Niniejsza innowacja ma na celu stworzenie możliwości i warunków do rozwoju zainteresowań najpopularniejszą dyscypliną jaką jest piłka nożna, a także rozwoju fizycznego uczniów. Celem edukacyjnym jest zwiększenie aktywności ruchowej w każdym wieku, promowanie nowych form spędzania czasu wolnego, a także poznanie możliwości uprawiania piłki nożnej w klubach sportowych w kraju i za granicą. W szczególności istotą innowacji jest wdrażanie permanentnej aktywności w życiu, podejmowanie działań sportowo-zdrowotno- rekreacyjnych w szkole, poza szkołą i po zakończeniu edukacji. Wspomaganie rozwoju umiejętności i wiadomości wśród uczniów, warunkuje zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem.
I. Wstęp
Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Nauczanie i Rozumienie Gry” pozwoli na zapoznanie uczniów z piłką nożną w szerszym aspekcie. Uczestniczenie uczniów w tych zajęciach poszerzy ich wiedzą i umiejętności z Podstawy Programową z Wychowania Fizycznego dla 8-letniej Szkoły Podstawowej jak również ponad nią. Innowacja ma na celu zainteresowanie uczniów aktywnością fizyczną, spójną z zasadami gry w piłkę nożna, a także uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego w klasach objętych innowacją. Realizacja jej pozwali na wzbogacanie oferty szkoły o nowe podejście do treningu piłki.
II. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy V a i V b- chłopców
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- zainteresowanie nowatorskimi formami gier,
- popularyzacja gry w piłkę nożną
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu piłki nożnej:
- sprawności specjalnej, opanowanie elementów technicznych na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym,
- udział w organizacji turniejów szkolnych i osiąganie sukcesów sportowych na miarę możliwości ucznia,
- troska o rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, bezpieczeństwo swoje i innych,
- rozwijanie zdrowej rywalizacji poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego i zawodach sportowych,
- wykorzystanie w praktyce wiadomości i umiejętności do różnorodnych sposobów aktywnego organizowania czasu wolnego w rodzinie.
III. Cele innowacji
Cel główny:
- zainteresowanie nowatorskimi formami gier
- popularyzacja gry w piłkę nożną
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
- opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu
- kształtowanie sprawności specjalnej, opanowanie elementów technicznych
- udział w organizacji turniejów szkolnych i osiąganie sukcesów sportowych na miarę możliwości ucznia
- troska o rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, bezpieczeństwo swoje i innych
- rozwijanie zdrowej rywalizacji poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego
Cele szczegółowe:
- kształcenie cech motorycznych (siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja) na poziomie, który umożliwi osiągnięcie satysfakcji przez ucznia,
- kształtowanie otwartości w kontaktach społecznych oraz nawiązywanie
i utrzymywanie poprawnych relacji z rówieśnikami, - kształtowanie właściwych postaw i zachowań sportowych, etycznych i moralnych,
- kształtowanie umiejętności rywalizacji sportowej z uwzględnieniem zasad fair play
- kształtowanie umiejętności przeżywania sukcesów i porażek jako dbałość
o wszechstronny rozwój psychiczny i emocjonalny dorastającego człowieka, - wyrobienie prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych
IV. Metody i formy
- Nauczyciel Arkadiusz Urbańczyk co tydzień będzie prowadził zajęcia w sposób atrakcyjny dla uczniów, z jednoczesnym zachowaniem:
- bezpieczeństwa podczas ćwiczeń
- odpowiednich warunków higienicznych
- dużą ilością i zmiennością ruchu
- wysoką efektywnością dobranych metod i ćwiczeń
- Metody i dobór ćwiczeń powinny uwzględniać możliwości uczniów.
- Proponowane formy realizacji zadań:
a) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów technicznych:
- ścisła
- zabawowa
- fragmenty gry
- gra uproszczona
b) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów taktycznych:
- fragmenty gry
- gra uproszczona
- gra szkolna
- Zajęcia powinny wyzwalać w uczniach inwencję twórczą, a także potrzebę samodoskonalenia własnego warsztatu piłkarskiego.
- W trakcie pracy należy eksponować nawet niewielkie osiągnięcia poszczególnych uczniów, bądź też całego zespołu.
- W trakcie realizacji programu należy - jak tylko można najczęściej - organizować oraz brać udział w zawodach sportowych jako istotnym elemencie dydaktycznym, a także ewaluacyjnym programu.
Uczniowie:
- rozwijają swoje zainteresowania
- możliwość rozwijania swojego talentu
- poprawienie swojej sprawności
- możliwość samorealizacji
- twórczy rozwój
- szansa dla wszystkich uczniów
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- rozwiną świadomość zdrowego trybu życia i wyrabiania nawyku dbania o kondycję
i sprawność fizyczną - harmonijne rozwiną ciało
- zintegrują funkcje półkul mózgowych
- zaspokoją naturalną potrzebę ruchu
- poznają sposoby obniżające napięcia emocjonalne, zmęczenie
- rozwiną elastyczność i ruchliwość stawów, wzmocnią mięśnie
- udoskonalą techniki i taktykę
- rozwiną zdolności koncentracji, wzmocnią wiarę we własne możliwości
- poznają sposoby zdrowej komunikacji i współdziałania w grupie
Nauczyciel:
- nawiązanie bliższych relacji z uczniami oraz więzi opartych na wzajemnym zaufaniu
i zrozumieniu - możliwości obserwacji rozwoju i postępów u dzieci
- nawiązanie dialogu z rodzicami
- wzrost efektywności działań szkoły względem ucznia i jego potrzeb
- wpłynie na podniesienie poziomu i atrakcyjności zajęć w zakresie wychowania fizycznego
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki V klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację w czterech mezocyklach w oparciu o program szkolenia Akademii Młodych Orłów:
- Gra 1x1.
- Podania i przyjęcia + strzały.
- Podania i przyjęcia w grach.
- Rozwijanie inteligencji.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
Pomiar osiągnięć poszczególnych uczniów polegający na testach, obserwacji własnej i będzie dokonywany podczas bezpośredniej rywalizacji w zawodach sportowych na różnym szczeblu, a także podczas treningów i czasie bezpośrednio przed i po zajęciach.
- testy sprawności
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- rozmowy z rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników testów, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie/klasie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- Opanowanie technicznych i taktycznych umiejętności i wiadomości z gry
- Wzrost aktywności ruchowej młodzieży
- Świadomość podnoszenia własnej sprawności i umiejętności podczas rekreacji
- Popularyzację zdrowego trybu życia
- Aktywne spędzanie czasu wolnego samodzielnie i z rodziną
- Umiejętność współpracy w małych grupach i zespole
- Udział w turniejach i zawodach różnego szczebla
- Stosowanie zasad „fair – play” podczas różnorodnych zajęć
- Kontynuowanie uprawiania dowolnej gry zespołowej na dalszym etapie kształcenia
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie innowacyjnego programu nauki piłki nożnej
- Rozwój sprawności i świadomości dzieci
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym
- Budowania zdrowych relacji społecznych
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu podniesienie poziomu sprawności fizycznej oraz świadomości młodzieży. Uczniowie biorąc udział w zajęciach, zdobędą wiedzę oraz podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzonej innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy aktywności fizycznej.
Bibliografia:
- Narodowy Model Gry PZPN,
- Trener- czasopismo fachowe PZPN,
- Paweł Grycman- Rozumienie i nauczanie gry,
- Jerzy Talaga - Trening piłki nożnej,
- Sthepan Ford - Football – zostań mistrzem,
- Arpad Csanadi - Piłka nożna