Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Nauczanie i Rozumienie Gry 2021/2022

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Metodyczna

 

Imię i nazwisko autora:

Arkadiusz Urbańczyk

 

Temat innowacji:

Nauczanie i Rozumienie Gry

 

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka
w Ostródzie

Autor: Arkadiusz Urbańczyk

Przedmiot: Wychowanie fizyczne

Data wprowadzenia: 01.10.2021

Data zakończenia: 31.05.2022

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy V a i V b - grupie chłopców. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej w-f, raz w tygodniu.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Nauczanie i Rozumienie Gry” jest moją odpowiedzią na potrzeby szkoły i dzieci,
a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla klasy V z drugiego etapu edukacyjnego.

Inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej w kasach V jest duże zainteresowanie dzieci piłką nożną, podniesieniem własnej kondycji fizycznej pod okiem doświadczonego nauczyciela, chęć rywalizacji i sprawdzenia własnych możliwości fizycznych.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłem, że uczniowie klas V mają ogromny potencjał sportowy.

 

Opis innowacji:

Niniejsza innowacja ma na celu stworzenie możliwości i warunków do rozwoju zainteresowań najpopularniejszą dyscypliną jaką jest piłka nożna, a także rozwoju fizycznego uczniów. Celem edukacyjnym jest zwiększenie aktywności ruchowej w każdym wieku, promowanie nowych form spędzania czasu wolnego, a także poznanie możliwości uprawiania piłki nożnej w klubach sportowych w kraju i za granicą. W szczególności istotą innowacji jest wdrażanie permanentnej aktywności w życiu, podejmowanie działań sportowo-zdrowotno- rekreacyjnych w szkole, poza szkołą i po zakończeniu edukacji. Wspomaganie rozwoju umiejętności i wiadomości wśród uczniów, warunkuje zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem.

 

I. Wstęp

Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Nauczanie i Rozumienie Gry” pozwoli na zapoznanie uczniów z piłką nożną w szerszym aspekcie. Uczestniczenie uczniów w tych zajęciach poszerzy ich wiedzą i umiejętności z Podstawy Programową z Wychowania Fizycznego dla 8-letniej Szkoły Podstawowej jak również ponad nią. Innowacja ma na celu zainteresowanie uczniów aktywnością fizyczną, spójną z zasadami gry w piłkę nożna, a także uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego w klasach objętych innowacją. Realizacja jej pozwali na wzbogacanie oferty szkoły o nowe podejście do treningu piłki.

 

II. Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy V a i V b- chłopców
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • zainteresowanie nowatorskimi formami gier,
  • popularyzacja gry w piłkę nożną
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów,
  • opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu piłki nożnej:
  • sprawności specjalnej, opanowanie elementów technicznych na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym,
  • udział w organizacji turniejów szkolnych i osiąganie sukcesów sportowych na miarę możliwości ucznia,
  • troska o rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, bezpieczeństwo swoje i innych,
  • rozwijanie zdrowej rywalizacji poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego i zawodach sportowych,
  • wykorzystanie w praktyce wiadomości i umiejętności do różnorodnych sposobów aktywnego organizowania czasu wolnego w rodzinie.

                 III. Cele innowacji

Cel główny:

  • zainteresowanie nowatorskimi formami gier
  • popularyzacja gry w piłkę nożną
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
  • opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu
  • kształtowanie sprawności specjalnej, opanowanie elementów technicznych
  • udział w organizacji turniejów szkolnych i osiąganie sukcesów sportowych na miarę możliwości ucznia
  • troska o rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, bezpieczeństwo swoje i innych
  • rozwijanie zdrowej rywalizacji poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego

Cele szczegółowe:

  • kształcenie cech motorycznych (siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja) na poziomie, który umożliwi osiągnięcie satysfakcji przez ucznia,
  • kształtowanie otwartości w kontaktach społecznych oraz nawiązywanie
    i utrzymywanie poprawnych relacji z rówieśnikami,
  • kształtowanie właściwych postaw i zachowań sportowych, etycznych i moralnych,
  • kształtowanie umiejętności rywalizacji sportowej z uwzględnieniem zasad fair play
  • kształtowanie umiejętności przeżywania sukcesów i porażek jako dbałość
    o wszechstronny rozwój psychiczny i emocjonalny dorastającego człowieka,
  • wyrobienie prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych

 

IV. Metody i formy

  1. Nauczyciel Arkadiusz Urbańczyk co tydzień będzie prowadził zajęcia w sposób atrakcyjny dla uczniów, z jednoczesnym zachowaniem:
  • bezpieczeństwa podczas ćwiczeń
  • odpowiednich warunków higienicznych
  • dużą ilością i zmiennością ruchu
  • wysoką efektywnością dobranych metod i ćwiczeń
  1. Metody i dobór ćwiczeń powinny uwzględniać możliwości uczniów.
  2. Proponowane formy realizacji zadań:

a) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów technicznych:

  • ścisła
  • zabawowa
  • fragmenty gry
  • gra uproszczona

b) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów taktycznych:

  • fragmenty gry
  • gra uproszczona
  • gra szkolna
  1. Zajęcia powinny wyzwalać w uczniach inwencję twórczą, a także potrzebę samodoskonalenia własnego warsztatu piłkarskiego.
  2. W trakcie pracy należy eksponować nawet niewielkie osiągnięcia poszczególnych uczniów, bądź też całego zespołu.
  3. W trakcie realizacji programu należy - jak tylko można najczęściej - organizować oraz brać udział w zawodach sportowych jako istotnym elemencie dydaktycznym, a także ewaluacyjnym programu.

Uczniowie:

  • rozwijają swoje zainteresowania
  • możliwość rozwijania swojego talentu
  • poprawienie swojej sprawności
  • możliwość samorealizacji
  • twórczy rozwój
  • szansa dla wszystkich uczniów

 

V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • rozwiną świadomość zdrowego trybu życia i wyrabiania nawyku dbania o kondycję
    i sprawność fizyczną
  • harmonijne rozwiną ciało
  • zintegrują funkcje półkul mózgowych
  • zaspokoją naturalną potrzebę ruchu
  • poznają sposoby obniżające napięcia emocjonalne, zmęczenie
  • rozwiną elastyczność i ruchliwość stawów, wzmocnią mięśnie
  • udoskonalą techniki i taktykę
  • rozwiną zdolności koncentracji, wzmocnią wiarę we własne możliwości
  • poznają sposoby zdrowej komunikacji i współdziałania w grupie

 

Nauczyciel:

  • nawiązanie bliższych relacji z uczniami oraz więzi opartych na wzajemnym zaufaniu
    i zrozumieniu
  • możliwości obserwacji rozwoju i postępów u dzieci
  • nawiązanie dialogu z rodzicami
  • wzrost efektywności działań szkoły względem ucznia i jego potrzeb
  • wpłynie na podniesienie poziomu i atrakcyjności zajęć w zakresie wychowania fizycznego

 

VI. Tematyka zajęć

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki V klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację w czterech mezocyklach w oparciu o program szkolenia Akademii Młodych Orłów:

 

  1. Gra 1x1.
  2. Podania i przyjęcia + strzały.
  3. Podania i przyjęcia w grach.
  4. Rozwijanie inteligencji.

VII. Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

Pomiar osiągnięć poszczególnych uczniów polegający na testach, obserwacji własnej i będzie dokonywany podczas bezpośredniej rywalizacji w zawodach sportowych na różnym szczeblu, a także podczas treningów i czasie bezpośrednio przed i po zajęciach.

  • testy sprawności
  • rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
  • rozmowy z rodzicami.

 

Szczegółowa analiza wyników testów, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie/klasie.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie.

 

VIII. Spodziewane efekty

 

Wpływ na uczniów:

  • Opanowanie technicznych i taktycznych umiejętności i wiadomości z gry
  • Wzrost aktywności ruchowej młodzieży
  • Świadomość podnoszenia własnej sprawności i umiejętności podczas rekreacji
  • Popularyzację zdrowego trybu życia
  • Aktywne spędzanie czasu wolnego samodzielnie i z rodziną
  • Umiejętność współpracy w małych grupach i zespole
  • Udział w turniejach i zawodach różnego szczebla
  • Stosowanie zasad „fair – play” podczas różnorodnych zajęć
  • Kontynuowanie uprawiania dowolnej gry zespołowej na dalszym etapie kształcenia

 

Wpływ na pracę szkoły:

  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie innowacyjnego programu nauki piłki nożnej
  • Rozwój sprawności i świadomości dzieci
  • Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym
  • Budowania zdrowych relacji społecznych

 

IX. Podsumowanie

 

Niniejsza innowacja ma na celu podniesienie poziomu sprawności fizycznej oraz świadomości młodzieży. Uczniowie biorąc udział w zajęciach, zdobędą wiedzę oraz podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzonej innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy aktywności fizycznej.

 

Bibliografia:

  1. Narodowy Model Gry PZPN,
  2. Trener- czasopismo fachowe PZPN,
  3. Paweł Grycman- Rozumienie i nauczanie gry,
  4. Jerzy Talaga - Trening piłki nożnej,
  5. Sthepan Ford - Football – zostań mistrzem,
  6. Arpad Csanadi - Piłka nożna

 

Data dodania: 2021-09-18 00:43:06
Data edycji: 2022-01-17 00:44:09
Ilość wyświetleń: 543

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej