Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nauczanie i Rozumienie Gry 2021/2022

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Metodyczna

 

Imię i nazwisko autora:

Arkadiusz Urbańczyk

 

Temat innowacji:

Nauczanie i Rozumienie Gry

 

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka
w Ostródzie

Autor: Arkadiusz Urbańczyk

Przedmiot: Wychowanie fizyczne

Data wprowadzenia: 01.10.2021

Data zakończenia: 31.05.2022

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy V a i V b - grupie chłopców. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej w-f, raz w tygodniu.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Nauczanie i Rozumienie Gry” jest moją odpowiedzią na potrzeby szkoły i dzieci,
a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla klasy V z drugiego etapu edukacyjnego.

Inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej w kasach V jest duże zainteresowanie dzieci piłką nożną, podniesieniem własnej kondycji fizycznej pod okiem doświadczonego nauczyciela, chęć rywalizacji i sprawdzenia własnych możliwości fizycznych.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłem, że uczniowie klas V mają ogromny potencjał sportowy.

 

Opis innowacji:

Niniejsza innowacja ma na celu stworzenie możliwości i warunków do rozwoju zainteresowań najpopularniejszą dyscypliną jaką jest piłka nożna, a także rozwoju fizycznego uczniów. Celem edukacyjnym jest zwiększenie aktywności ruchowej w każdym wieku, promowanie nowych form spędzania czasu wolnego, a także poznanie możliwości uprawiania piłki nożnej w klubach sportowych w kraju i za granicą. W szczególności istotą innowacji jest wdrażanie permanentnej aktywności w życiu, podejmowanie działań sportowo-zdrowotno- rekreacyjnych w szkole, poza szkołą i po zakończeniu edukacji. Wspomaganie rozwoju umiejętności i wiadomości wśród uczniów, warunkuje zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem.

 

I. Wstęp

Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Nauczanie i Rozumienie Gry” pozwoli na zapoznanie uczniów z piłką nożną w szerszym aspekcie. Uczestniczenie uczniów w tych zajęciach poszerzy ich wiedzą i umiejętności z Podstawy Programową z Wychowania Fizycznego dla 8-letniej Szkoły Podstawowej jak również ponad nią. Innowacja ma na celu zainteresowanie uczniów aktywnością fizyczną, spójną z zasadami gry w piłkę nożna, a także uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego w klasach objętych innowacją. Realizacja jej pozwali na wzbogacanie oferty szkoły o nowe podejście do treningu piłki.

 

II. Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy V a i V b- chłopców
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • zainteresowanie nowatorskimi formami gier,
  • popularyzacja gry w piłkę nożną
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów,
  • opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu piłki nożnej:
  • sprawności specjalnej, opanowanie elementów technicznych na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym,
  • udział w organizacji turniejów szkolnych i osiąganie sukcesów sportowych na miarę możliwości ucznia,
  • troska o rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, bezpieczeństwo swoje i innych,
  • rozwijanie zdrowej rywalizacji poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego i zawodach sportowych,
  • wykorzystanie w praktyce wiadomości i umiejętności do różnorodnych sposobów aktywnego organizowania czasu wolnego w rodzinie.

                 III. Cele innowacji

Cel główny:

  • zainteresowanie nowatorskimi formami gier
  • popularyzacja gry w piłkę nożną
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
  • opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu
  • kształtowanie sprawności specjalnej, opanowanie elementów technicznych
  • udział w organizacji turniejów szkolnych i osiąganie sukcesów sportowych na miarę możliwości ucznia
  • troska o rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, bezpieczeństwo swoje i innych
  • rozwijanie zdrowej rywalizacji poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego

Cele szczegółowe:

  • kształcenie cech motorycznych (siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja) na poziomie, który umożliwi osiągnięcie satysfakcji przez ucznia,
  • kształtowanie otwartości w kontaktach społecznych oraz nawiązywanie
    i utrzymywanie poprawnych relacji z rówieśnikami,
  • kształtowanie właściwych postaw i zachowań sportowych, etycznych i moralnych,
  • kształtowanie umiejętności rywalizacji sportowej z uwzględnieniem zasad fair play
  • kształtowanie umiejętności przeżywania sukcesów i porażek jako dbałość
    o wszechstronny rozwój psychiczny i emocjonalny dorastającego człowieka,
  • wyrobienie prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych

 

IV. Metody i formy

  1. Nauczyciel Arkadiusz Urbańczyk co tydzień będzie prowadził zajęcia w sposób atrakcyjny dla uczniów, z jednoczesnym zachowaniem:
  • bezpieczeństwa podczas ćwiczeń
  • odpowiednich warunków higienicznych
  • dużą ilością i zmiennością ruchu
  • wysoką efektywnością dobranych metod i ćwiczeń
  1. Metody i dobór ćwiczeń powinny uwzględniać możliwości uczniów.
  2. Proponowane formy realizacji zadań:

a) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów technicznych:

  • ścisła
  • zabawowa
  • fragmenty gry
  • gra uproszczona

b) przy nauczaniu i doskonaleniu elementów taktycznych:

  • fragmenty gry
  • gra uproszczona
  • gra szkolna
  1. Zajęcia powinny wyzwalać w uczniach inwencję twórczą, a także potrzebę samodoskonalenia własnego warsztatu piłkarskiego.
  2. W trakcie pracy należy eksponować nawet niewielkie osiągnięcia poszczególnych uczniów, bądź też całego zespołu.
  3. W trakcie realizacji programu należy - jak tylko można najczęściej - organizować oraz brać udział w zawodach sportowych jako istotnym elemencie dydaktycznym, a także ewaluacyjnym programu.

Uczniowie:

  • rozwijają swoje zainteresowania
  • możliwość rozwijania swojego talentu
  • poprawienie swojej sprawności
  • możliwość samorealizacji
  • twórczy rozwój
  • szansa dla wszystkich uczniów

 

V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • rozwiną świadomość zdrowego trybu życia i wyrabiania nawyku dbania o kondycję
    i sprawność fizyczną
  • harmonijne rozwiną ciało
  • zintegrują funkcje półkul mózgowych
  • zaspokoją naturalną potrzebę ruchu
  • poznają sposoby obniżające napięcia emocjonalne, zmęczenie
  • rozwiną elastyczność i ruchliwość stawów, wzmocnią mięśnie
  • udoskonalą techniki i taktykę
  • rozwiną zdolności koncentracji, wzmocnią wiarę we własne możliwości
  • poznają sposoby zdrowej komunikacji i współdziałania w grupie

 

Nauczyciel:

  • nawiązanie bliższych relacji z uczniami oraz więzi opartych na wzajemnym zaufaniu
    i zrozumieniu
  • możliwości obserwacji rozwoju i postępów u dzieci
  • nawiązanie dialogu z rodzicami
  • wzrost efektywności działań szkoły względem ucznia i jego potrzeb
  • wpłynie na podniesienie poziomu i atrakcyjności zajęć w zakresie wychowania fizycznego

 

VI. Tematyka zajęć

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla drugiego etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki V klasy, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację w czterech mezocyklach w oparciu o program szkolenia Akademii Młodych Orłów:

 

  1. Gra 1x1.
  2. Podania i przyjęcia + strzały.
  3. Podania i przyjęcia w grach.
  4. Rozwijanie inteligencji.

VII. Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

Pomiar osiągnięć poszczególnych uczniów polegający na testach, obserwacji własnej i będzie dokonywany podczas bezpośredniej rywalizacji w zawodach sportowych na różnym szczeblu, a także podczas treningów i czasie bezpośrednio przed i po zajęciach.

  • testy sprawności
  • rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
  • rozmowy z rodzicami.

 

Szczegółowa analiza wyników testów, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie/klasie.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ostródzie.

 

VIII. Spodziewane efekty

 

Wpływ na uczniów:

  • Opanowanie technicznych i taktycznych umiejętności i wiadomości z gry
  • Wzrost aktywności ruchowej młodzieży
  • Świadomość podnoszenia własnej sprawności i umiejętności podczas rekreacji
  • Popularyzację zdrowego trybu życia
  • Aktywne spędzanie czasu wolnego samodzielnie i z rodziną
  • Umiejętność współpracy w małych grupach i zespole
  • Udział w turniejach i zawodach różnego szczebla
  • Stosowanie zasad „fair – play” podczas różnorodnych zajęć
  • Kontynuowanie uprawiania dowolnej gry zespołowej na dalszym etapie kształcenia

 

Wpływ na pracę szkoły:

  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie innowacyjnego programu nauki piłki nożnej
  • Rozwój sprawności i świadomości dzieci
  • Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym
  • Budowania zdrowych relacji społecznych

 

IX. Podsumowanie

 

Niniejsza innowacja ma na celu podniesienie poziomu sprawności fizycznej oraz świadomości młodzieży. Uczniowie biorąc udział w zajęciach, zdobędą wiedzę oraz podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzonej innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy aktywności fizycznej.

 

Bibliografia:

  1. Narodowy Model Gry PZPN,
  2. Trener- czasopismo fachowe PZPN,
  3. Paweł Grycman- Rozumienie i nauczanie gry,
  4. Jerzy Talaga - Trening piłki nożnej,
  5. Sthepan Ford - Football – zostań mistrzem,
  6. Arpad Csanadi - Piłka nożna

 

Data dodania: 2021-09-18 00:43:06
Data edycji: 2022-01-17 00:44:09
Ilość wyświetleń: 758

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej