KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
innowacja organizacyjno – metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Adriana Pappelbon
Temat innowacji:
„Klub dociekliwego chemika”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie
Autorzy: Adriana Pappelbon
Przedmiot: chemia
Data wprowadzenia: 01.10.2021 r.
Data zakończenia: 31.05.2022 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy VIII. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 (od października do maja) z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym dla przyszłych ósmoklasistów.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, raz w tygodniu.
Niniejsza innowacja ma na celu rozwijać pasje uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, a także doskonalić umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy chemicznej.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Inspiracją do opracowania innowacji był fakt, że nastolatki chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia lub eksperymentu. Chemia to przede wszystkim szeroko pojęty obszar badawczy. Doświadczenia mobilizują do działania, rozwijają spostrzegawczość, zdolność obserwacji oraz wnioskowania. Za ich pośrednictwem uczniowie w naturalny sposób przyswajają wiadomości i umiejętności. Uczą się współpracy, odpowiedzialności za przydzielone zadanie oraz korzystania z instrukcji. Dostrzegają związek między nauką, a życiem codziennym. Zajęcia zawierające tego typu działania wyzwalają w młodych ludziach większą aktywność, prowokują pytania, prowadzą do trafniejszego formułowania wniosków, wzmagają zainteresowanie prezentowanymi treściami.
Uczniowie bardzo często wyrażają opinię, iż czują wielki niedosyt eksperymentów, gier i zabaw. Jednakże ograniczenia lekcji (czasowe i te związane z bezpieczeństwem) nie pozwalają na samodzielne przeprowadzenie doświadczeń, co powoduje, że umiejętność obserwacji i opisu oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonego eksperymentu czy doświadczenia nie są zadawalające. Stąd pomysł zajęć, na których uczniowie będą mieli możliwość wykonywania samodzielnie (pod czujnym okiem nauczyciela), bądź wraz z nauczycielem ciekawych doświadczeń chemicznych,
a tym samym będzie to też okazja do przekazania tej wiedzy swoim rówieśnikom. Bowiem moim zamierzeniem jest także przygotować uczniów do roli asystentów nauczyciela, którzy będą zdobytą wiedzę rozpowszechniać wśród rówieśników podczas lekcji, zgodnie z maksymą Seneki: „Ucząc innych, sami się uczymy”.
"Jest tylko jeden sposób nauki - poprzez działanie.”
Paulo Coelho
Opis innowacji:
I. Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Jest to przedsięwzięcie, które ma na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy. Jego zadaniem jest usamodzielnienie pracy ucznia w procesie kształcenia, rozwinięcie inwencji twórczej i zachęcenie go do podejmowania nowych inicjatyw. W trakcie zajęć uczniowie będą pracować samodzielnie, w parach, bądź w grupach, co umożliwi kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Wykonywane doświadczenia lub eksperymenty będą poprzedzone komentarzem wprowadzającym, a zakończone wspólnym wyciąganiem wniosków. Przed każdym doświadczeniem uczniowie otrzymają szczegółową instrukcję. Konieczność korzystania z instrukcji wpływa na umiejętność czytania ze zrozumieniem. Niewątpliwym atrybutem tej innowacji będzie wirtualne laboratorium „Empiriusz”, które daje niesamowitą możliwość doświadczania złożoności świata, angażuje ucznia, pobudza jego wyobraźnię i zwiększa motywacje, pomaga zrozumieć skomplikowane zagadnienia, ale także znacznie poprawia zdolność zapamiętywania nabytej wiedzy. Dzięki VR możliwe jest bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń, zabiegów, symulacji dzięki któremu uczeń rozwinie równocześnie umiejętność korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK). Uczeń, korzystając z gogli oraz kontrolerów, przeprowadza zgodnie z instrukcją wybrane doświadczenie. Pozostali uczniowie obserwują jego przebieg na ekranie lub tablicy interaktywnej. Notują obserwacje oraz formułują wniosek w karcie laboratoryjnej.
Opracowana innowacja uwzględnia zatem (w różnym stopniu) kształtowanie kompetencji kluczowych zawartych w Europejskich Ramach Odniesienia. Być może te zajęcia pozwolą także zweryfikować zainteresowania ósmoklasistów i przyczynią się do trafnego wyboru szkoły ponadpodstawowej, studiów lub zawodu.
II. Założenia ogólne
1.Innowacja skierowana jest do uczniów klas VIII.
2.Główne założenia innowacji:
III. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
IV. Metody i formy
Nauczyciel realizuje następujące zadania:
Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel:
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:
Analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów da jasny obraz tego, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele oraz czy pożądana jest kontynuacja innowacji. Wyniki będą opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi oraz przedstawione Radzie Pedagogicznej Szkoły.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z praktycznego zdobywania umiejętności w szkolnym laboratorium. Zajęcia oparte na zasadach partnerskich, bazujące na wspólnie wykonywanej pracy, pozwolą lepiej poznać uczniów, ich możliwości i zdolności (intelektualne i manualne), a zatem również skuteczniej ukierunkować i wykorzystać ten potencjał. Niewątpliwym sukcesem każdego ucznia będzie zwiększenie jego wiedzy chemicznej. Chcę, aby nowatorskie metody połączyły konieczność - uczenia się z przyjemnością - zabawy, żeby nawet uczniowie nieposiadający predyspozycji chemicznych widzieli jej zastosowanie w życiu codziennym. Cieszyć będzie, jeśli chemia nie będzie się im kojarzyła tylko ze żmudnym rozwiązywaniem zadań problemowych, ale rozbudzi pasję i zainteresowanie.
Bibliografia:
https://www.nowaera.pl/niemiecki/blog/innowacja-pedagogiczna-w-szkole
„Innowacja w praktyce szkolnej" artykuł Stefanii Misiarek
Wykorzystanie technologii VR na lekcji chemii. Wirtualne Laboratorium Empiriusz: https://www.youtube.com/watch?=bM0DRFMwnXc
„Efektowna chemia” - S. Sękowski
„Doświadczenia chemiczne dla szkół podstawowych” A. Burewicz, P. Jagodziński
„Rola zajęć pozalekcyjnych w procesie wychowawczym” J. Białecki
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50