Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość. 2021/2022

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

metodyczna

 

Imię i nazwisko autora:

Lucyna Kopeć

 

Temat innowacji:

Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość.

 

 

Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.

Autor: Lucyna Kopeć

Temat: Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość.

Przedmiot: geografia klasa VIII a i VIII b

Rodzaj innowacji:  metodyczna

Data wprowadzenia: 01.10.2021r.

Data zakończenia: 31.05.2022r.

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy VIII a i VIII b .  Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach   zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz na dwa tygodnie. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei konfrontacji wiedzy uczniów z zachowaniami   w życiu codziennym, a także przybliżeniu konsekwencji zmian klimatu na świecie i w naszym najbliższym otoczeniu. Zajęcia mają uświadomić uczestników o możliwości osobistego wpływu na ograniczenie tych zmian lub łagodzenie w perspektywie lokalnej i globalnej.  Omawiane zagadnienia realizowane będą w odniesieniu do poszczególnych kontynentów i problemów ekologicznych w różnych częściach świata, a także w odniesieniu do Polski i Warmii i Mazur. Na lekcjach poruszane będą zagadnienia związane z zwiększającą się ogólnoświatową współzależnością i współczesnym życiem, które jest coraz bardziej splecione z życiem innych ludzi na całym świecie, a także  zwiększającej się rozbieżności i nierówności. Zajęcia mają  zachęcać i motywować uczniów do podejmowania aktywnej działalności na rzecz ochrony środowiska i klimatu.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość’’ jest moją odpowiedzią na pytania uczniów, które bardzo często padały w czasie zajęć związanych z ekologią np.: „ Dlaczego to ma być nasz problem? Mamy mnóstwo swoich również wynikających ze zmian klimatu. Dlaczego mamy się przejmować problemami ludzi, którzy mieszkają na drugim końcu świata? Przecież to nas nie dotyczy” . Motywacją do innowacji było również wyjście naprzeciw podstawowym kierunkom realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego. Uważam, że ciąży na nas odpowiedzialność związana z wychowaniem młodych ludzi na świadomych i globalnie odpowiedzialnych obywateli. Chcę aby moi wychowankowie poczuli potrzebę aktywizowania się i podejmowania działań na rzecz ochrony naszej planety.

 

Opis innowacji:

I. Wstęp

 

Niniejsza innowacja jest innowacją metodyczną i realizuje kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Dotyczy zajęć geografii, której adresatami są uczniowie klas VIII a i b Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka  w Ostródzie. Rozpoczęcie innowacji przewidywane jest na październik 2021, a jej zakończenie maj roku szkolnego 2021/2022. Na realizację programu przewiduje się 1 godzinę, co dwa  tygodnie w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej.

Innowacja ma służyć kształtowaniu w uczniach świadomości ekologicznej, uwrażliwiać na globalne problemy klimatyczne współczesnego świata i zachęcić do aktywnego zaangażowania się w budowanie wspólnej odpowiedzialności za społeczeństwa, przyrodę i przyszłość kolejnych pokoleń.

Wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone wstępną diagnozą.

 

II. Założenia ogólne

 

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VIII a i VIII b
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • wykorzystanie dostępnych środków i metod do efektywnego uświadomienia uczniów o konieczności zmian lokalnych i globalnych w dziedzinie gospodarowana zasobami naturalnymi, ukazania konsumpcjonizmu który zdominował nasze życie,
  • zapoznanie uczniów z obecnym stanem środowiska i następstwami zmian klimatycznych zachodzących na wszystkich kontynentach i oceanach,
  • uświadomienie tragicznych skutków współczesnego stylu życia,
  • analizy aktualnego stanu klimatu na poszczególnych kontynentach i oceanach,
  • praca metodą burzy mózgów, która ma na celu pobudzenie uczniów do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska lokalnego i globalnego,

 

III. Cele innowacji

Cel główny:

  • umożliwić uczniom poznanie kluczowych informacji dotyczących zmiany klimatu, jej przyczyn i skutków,
  • wypracować przez uczniów sposobów na ograniczenie zmiany klimatu i adaptację do jej nieuniknionych konsekwencji,
  • uświadomić uczniom, że zmiana klimatu jest globalnym wyzwaniem i każdy ma na nią wpływ,
  • uczniowie dowiedzą się, czym jest zmiana klimatu,
  • poznają kluczowe informacje dotyczące przyczyn i skutków zmiany klimatu,
  • opracują sposoby na ograniczanie skutków zmian klimatu i adaptację do nich,
  • poznają możliwości wpływania na swoją przyszłość.

Cele szczegółowe:

  • utrwalenie podstawowych pojęć związanych z klimatem i pogodą,
  • ćwiczenia w odczytywaniu i analizie informacji zawartych w mapach tematycznych, wykresach, diagramach,
  • uświadomienie, że konsumpcyjny styl życia współczesnych ludzi jest zagładą dla przyszłości,
  • poznanie ekstremalnych zjawisk pogodowych na świecie i Polsce, a także ich skutków,
  • pobudzenie do działania, zmierzającego do oszczędnego korzystania z zasobów przyrody i maksymalnej ich ochrony,
  • kształtowanie nawyków kultury ekologicznej oraz poczucia moralnej i obywatelskiej odpowiedzialności za ochronę dóbr przyrody,
  • nauczenie postrzegania zależności miedzy stanem środowiska, a jakością życia każdej jednostki ludzkiej i całych społeczeństw,
  • kształtowanie międzynarodowej solidarności w dziedzinie ochrony środowiska,
  • wdrożenie umiejętności interdyscyplinarnego myślenia i rozumienia,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania, planowania i organizowania się w zakresie ochrony środowiska.

 

IV. Metody i formy

Metody:

  • słowna,
  • problemowa,
  • praktycznego działania,
  • pogadanka,
  • wykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • prezentacja,

Formy:

  • indywidualna
  • grupowa

 

V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 

Uczniowie:

  • Uczniowie rozwiną umiejętności analizowania i obiektywnego oceniania poznanych faktów dotyczących zmian zachodzących w klimacie.
  • Będą wstanie ocenić własny styl życia i gospodarstwa domowego .
  • Opracują zasad codziennego postępowania, które będzie miało pozytywny wpływ na ochronę środowiska naturalnego.
  • Zaangażują się teraz i w przyszłości do osobistych działań proekologicznych w domu i w swojej małej ojczyźnie.
  • Uczniowie będą propagować i osobiście brać udział w akcjach, które ograniczą zmiany klimatyczne.
  • Zajęcie ukierunkują uczestników zajęć na postrzeganie problemów klimatycznych globalnie, a nie tylko lokalnie.
  • Zdobytą wiedzę wykorzystają w dalszym swoim życiu i będą zwolennikami innowacji technicznych, które ograniczą emisje spalin i innych odpadów.

Nauczyciel:

  • Przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły poprzez kształtowanie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych wśród uczniów.
  • Udoskonali warsztatu pracy i doprowadzi do twórczego wiązania teorii z praktyka.
  • Wzbogaci się o nowe rozwiązania , które umożliwią wyższe rezultaty dydaktyczno – wychowawcze, przyczyniając się tym samym do postępu.

 

VI. Zagadnienia realizowana na zajęciach

 

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego.

  1. Pogoda i klimat.
  2. Analiza klimatogramów, map tematycznych.
  3. Strefy klimatyczne na Ziemi.
  4. Zmiany klimatu- o co chodzi.
  5. Analiza danych i raportów o stanie klimaty ( Azja, Afryka, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Australia i Oceania, Arktyka, Antarktyda).
  6. Azja – powodzie, lawiny błotne.
  7. Gospodarka Chin, wpływ na zmiany klimatyczne świata.
  8. Skutki niewłaściwej gospodarki hydrologicznej na świecie.
  9. Bliski Wschód – czy grozi nam kryzys paliwowy.
  10. Klimatyczne domino.
  11. Paliwa przyszłości.
  12. Afryka – kryzys dotyka najbiedniejszych.
  13. Australia – pożary i skutki zmian prądu El Nino.
  14. Wielka Rafa Koralowa – umiera.
  15. Zróżnicowanie zamożności państw skutkiem wielkiej migracji ( Afryka, Ameryka Południowa, Azja).
  16. Znikające wyspy.
  17. Jak wyglądał by świat, gdyby Amazonia zniknęła?
  18. Stan czystości mórz i oceanów.
  19. Zmiany klimatu, a migracje ludności.
  20. Wpływ zmian klimatu na występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych w Azji, Ameryce Północnej.
  21. Prądy morskie i ich wpływ na klimat.
  22. Wpływ zmian klimatycznych na środowisko na świecie – stan zdrowia populacji, dane WHO
  23. Ekologia w moim domu.
  24. Programy i inicjatywy proekologiczne w Polsce i na świecie.
  25. Młody człowiek wie i działa na rzecz ochrony środowiska.
  26. Myślimy o działamy proekologicznie.

 

VII. Ewaluacja

 

Ewaluacja innowacji będzie prowadzona zarówno na bieżąco w czasie jej trwania, jak i pod koniec w formie podsumowania. Innowacja będzie realizowana w ramach lekcji geografii dlatego też kontrolowanie wiadomości, umiejętności i postaw odbywać się będzie na bieżąco w formie ocen cząstkowych z geografii. Przewiduje się również przygotowanie i przeprowadzenie ankiet dla uczniów, którzy ocenią walory prowadzonych zajęć innowacyjnych.

Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji tej innowacji.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

VIII. Spodziewane efekty

 

  • Rozwój umiejętności analizowania i oceniania poznanych faktów dotyczących zmian zachodzących w klimacie. Ocena własnego stylu życia i gospodarstwa domowego. Opracowanie zasad codziennego postępowania, które będą miały pozytywny wpływ na ochronę środowiska naturalnego.
  • Zaangażowanie do osobistych działań proekologicznych w domu i w swojej małej ojczyźnie. Propagowanie i udział w akcjach, które ograniczą zmiany klimatyczne.
  • Ukierunkowanie na postrzeganie problemów klimatycznych globalnie, a nie tylko lokalnie. Dostrzeganie słuszności powiedzenia :” kropla drąży skałę” , czyli systematyczne i proste działania jednej osoby, rodziny, większej grupy z czasem zaczną przynosić widoczne efekty i staną się oczywistym, stałym ekologicznym nawykiem.

Wpływ na uczniów:

  • Uczniowie ukształtują w sobie potrzebę ochrony środowiska przed bezmyślnymi działaniami prowadzącymi do degradacji gleby, wody i powietrza.
  • Nauczą się świadomie podejmować działania ekologiczne w codziennym życiu i będą aktywnie uczestniczyć w akcjach ekologicznych.
  • Zmienią podejście do problemów klimatycznych i będą je traktować globalnie.
  • Poruszając omawiane zagadnienia w gronie rodzinnym staną się emisariuszami ekologicznych postaw.

Wpływ na pracę szkoły:

  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez kształtowanie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych wśród uczniów.
  • Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i twórczego wiązania teorii z praktyką.
  • Wzbogacanie o nowe rozwiązania , które umożliwią wyższe rezultaty dydaktyczno – wychowawcze, przyczyniając się tym samym do postępu.
  • Zachęcenie uczniów do kreatywności i kształtowanie odpowiednich postaw moralno – społecznych.

 

Bibliografia:

https://www.rpo.malopolska.pl/download/program-regionalny/o-programie/pobierz-poradniki-i-publikacje/2016/03/Poradnik_przygotowania_inwestycji_z-uwzglednieniem-zmian-klimatu-ich-lagodzenia-i-przystosowania-do-tych-zmian-oraz-odpornosci-na-kleski-zywiolowe.pdf

http://globalnepoludnie.pl/IMG/pdf/scenariusz-FINAL_bez_spadow.pdf

https://lekcjezklimatem.pl/#webinarium3

https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/innowacje-pedagogiczne-od-1-wrzesnia-2017-r.-1777.html

https://www.portaloswiatowy.pl/organizacja-pracy-szkoly-inne-zagadnienia/zmiany-w-sprawie-innowacji-pedagogicznej-od-wrzesnia-2017-13909.html

 

 

 

 

Data dodania: 2021-09-18 19:38:49
Data edycji: 2022-06-28 07:24:00
Ilość wyświetleń: 564

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej