INNOWACJA PEDAGOGICZNA
metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Lucyna Kopeć
Temat innowacji:
Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość.
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.
Autor: Lucyna Kopeć
Temat: Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość.
Przedmiot: geografia klasa VIII a i VIII b
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: 01.10.2021r.
Data zakończenia: 31.05.2022r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy VIII a i VIII b . Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz na dwa tygodnie. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei konfrontacji wiedzy uczniów z zachowaniami w życiu codziennym, a także przybliżeniu konsekwencji zmian klimatu na świecie i w naszym najbliższym otoczeniu. Zajęcia mają uświadomić uczestników o możliwości osobistego wpływu na ograniczenie tych zmian lub łagodzenie w perspektywie lokalnej i globalnej. Omawiane zagadnienia realizowane będą w odniesieniu do poszczególnych kontynentów i problemów ekologicznych w różnych częściach świata, a także w odniesieniu do Polski i Warmii i Mazur. Na lekcjach poruszane będą zagadnienia związane z zwiększającą się ogólnoświatową współzależnością i współczesnym życiem, które jest coraz bardziej splecione z życiem innych ludzi na całym świecie, a także zwiększającej się rozbieżności i nierówności. Zajęcia mają zachęcać i motywować uczniów do podejmowania aktywnej działalności na rzecz ochrony środowiska i klimatu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Klimatyczne zmiany i wynikające z nich zagrożenia dla ekosystemów, zdrowia ludzkiego i gospodarki świata. Kształtujemy ekoświadomość’’ jest moją odpowiedzią na pytania uczniów, które bardzo często padały w czasie zajęć związanych z ekologią np.: „ Dlaczego to ma być nasz problem? Mamy mnóstwo swoich również wynikających ze zmian klimatu. Dlaczego mamy się przejmować problemami ludzi, którzy mieszkają na drugim końcu świata? Przecież to nas nie dotyczy” . Motywacją do innowacji było również wyjście naprzeciw podstawowym kierunkom realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego. Uważam, że ciąży na nas odpowiedzialność związana z wychowaniem młodych ludzi na świadomych i globalnie odpowiedzialnych obywateli. Chcę aby moi wychowankowie poczuli potrzebę aktywizowania się i podejmowania działań na rzecz ochrony naszej planety.
Opis innowacji:
I. Wstęp
Niniejsza innowacja jest innowacją metodyczną i realizuje kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Dotyczy zajęć geografii, której adresatami są uczniowie klas VIII a i b Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie. Rozpoczęcie innowacji przewidywane jest na październik 2021, a jej zakończenie maj roku szkolnego 2021/2022. Na realizację programu przewiduje się 1 godzinę, co dwa tygodnie w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej.
Innowacja ma służyć kształtowaniu w uczniach świadomości ekologicznej, uwrażliwiać na globalne problemy klimatyczne współczesnego świata i zachęcić do aktywnego zaangażowania się w budowanie wspólnej odpowiedzialności za społeczeństwa, przyrodę i przyszłość kolejnych pokoleń.
Wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone wstępną diagnozą.
II. Założenia ogólne
III. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
IV. Metody i formy
Metody:
Formy:
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel:
VI. Zagadnienia realizowana na zajęciach
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego.
VII. Ewaluacja
Ewaluacja innowacji będzie prowadzona zarówno na bieżąco w czasie jej trwania, jak i pod koniec w formie podsumowania. Innowacja będzie realizowana w ramach lekcji geografii dlatego też kontrolowanie wiadomości, umiejętności i postaw odbywać się będzie na bieżąco w formie ocen cząstkowych z geografii. Przewiduje się również przygotowanie i przeprowadzenie ankiet dla uczniów, którzy ocenią walory prowadzonych zajęć innowacyjnych.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji tej innowacji.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
Bibliografia:
http://globalnepoludnie.pl/IMG/pdf/scenariusz-FINAL_bez_spadow.pdf
https://lekcjezklimatem.pl/#webinarium3
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50