KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Rodzaj innowacji:
Metodyczna
Nauczyciel wprowadzający innowację:
Anna Orłowska
Temat innowacji:
„KLASA W TERENIE” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
(Autorzy: Ewelina Łojewska, Anna Cebula)
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Data wprowadzenia: październik 2023
Data zakończenia: maj 2024
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy Ia. Czas realizacji innowacji obejmuje dziesięć miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rozwijających kreatywność.
Niniejsza innowacja ma na celu promowanie nauki na świeżym powietrzu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja ma zapewnić wysoką jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci. Głównym jej celem jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację, doświadczenie i kreatywne myślenie. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej uczniów.
Opis innowacji:
Innowacja “Klasa w terenie” została napisana w oparciu o Ogólnopolski Projekt Edukacyjny. Innowacja zakłada, iż uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie, a także nauczą się obserwacji przyrody. Od października do maja uczniowie klasy 1a wykonają minimum 5 wybranych przez nauczyciela zadań.
I Wstęp
Innowacja „Klasa w terenie” ma za zadanie promowanie wartości edukacyjnych na świeżym powietrzu, naukę poprzez obserwowanie, doświadczanie. Uczniowie rozwijają sprawności grafomotoryczne. Szczególną uwagę zwraca na rozwój kreatywności wśród uczniów.
II Założenia ogólne
III Cele innowacji
IV Metody i formy
Nauczyciel Anna Orłowska, w klasie Ia w ramach zajęć rozwijających kreatywność zrealizuje minimum 5 zadań, we własnym tempie dostosowanym do potrzeb uczniów klasy, w terminie od października 2023 do maja 2024 roku.
Metody pracy:
Forma pracy:
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel zyskuje:
Dla szkoły jest to:
VI Tematyka
VII Ewaluacja
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci i ich wytworów. Pozwoli ona ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski.
Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i naukę poprzez obserwację otaczającego nas świata, szczególnie uwzględniając walory przyrodnicze. Uczniowie uczą się przez doświadczenia, rozwijają kreatywne myślenie. Projekt pozwala brać udział w kształtowaniu postaw proekologicznych u najmłodszych uczniów naszej szkoły. Promuje wysoką kulturę, uwrażliwienie dzieci na piękno poprzez kontakt z naturą, szacunek dla niej. Innowacją „Klasa w terenie” chcę zaprezentować korzyści płynące z uatrakcyjniania zajęć dla klasy Ia. Szkoła wspiera w ten sposób wszechstronny rozwój uczniów.
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50