„KLASA W TERENIE” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Rodzaj innowacji:
Metodyczna
Nauczyciel wprowadzający innowację:
Anna Orłowska
Temat innowacji:
„KLASA W TERENIE” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
(Autorzy: Ewelina Łojewska, Anna Cebula)
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa nr 5
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Data wprowadzenia: październik 2023
Data zakończenia: maj 2024
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy Ia. Czas realizacji innowacji obejmuje dziesięć miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rozwijających kreatywność.
Niniejsza innowacja ma na celu promowanie nauki na świeżym powietrzu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja ma zapewnić wysoką jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci. Głównym jej celem jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację, doświadczenie i kreatywne myślenie. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej uczniów.
Opis innowacji:
Innowacja “Klasa w terenie” została napisana w oparciu o Ogólnopolski Projekt Edukacyjny. Innowacja zakłada, iż uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie, a także nauczą się obserwacji przyrody. Od października do maja uczniowie klasy 1a wykonają minimum 5 wybranych przez nauczyciela zadań.
I Wstęp
Innowacja „Klasa w terenie” ma za zadanie promowanie wartości edukacyjnych na świeżym powietrzu, naukę poprzez obserwowanie, doświadczanie. Uczniowie rozwijają sprawności grafomotoryczne. Szczególną uwagę zwraca na rozwój kreatywności wśród uczniów.
II Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy Ia.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie twórczego potencjału uczniów
- zapoznanie z różnymi technikami pracy twórczej
- wdrożenie podczas procesu edukacyjnego na świeżym powietrzu różnorodnych, nowatorskich metod pracy, które nastawione są na wszechstronny rozwój kreatywności ucznia.
- budowanie poczucia własnej wartości poprzez funkcję kreatora pomysłów
III Cele innowacji
- poszerzenie wiedzy i umiejętności w otaczającym dziecko świecie;
- rozbudzenie w podopiecznych zainteresowań historią regionu i miejsca zamieszkania;
- kształtowanie postawy szacunku wobec innych;
- rozwijanie umiejętności poszukiwań i wykorzystania zdobytych informacji oraz wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania;
- integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- nauka przez zabawę.
IV Metody i formy
Nauczyciel Anna Orłowska, w klasie Ia w ramach zajęć rozwijających kreatywność zrealizuje minimum 5 zadań, we własnym tempie dostosowanym do potrzeb uczniów klasy, w terminie od października 2023 do maja 2024 roku.
Metody pracy:
- podające,
- działania praktyczne,
- problemowe,
- eksponujące,
- doświadczenia.
Forma pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż aktywność własna dziecka umożliwia działanie, a przez to zdobywanie własnych doświadczeń, wiedzy oraz umiejętności.
- Wykorzystują możliwości jakie dają działania i zadania manipulacyjne i konstrukcyjne. Dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności motoryczne, intelektualne, językowe, społeczne i emocjonalne.
- Uczą się nie tylko pracować w grupie i współpracować ze sobą, ale również integrują się i budują więzi z innymi uczniami.
Nauczyciel zyskuje:
- większą aktywność uczniów,
- nowe doświadczenia,
- większą efektywność kształcenia,
- wzbogacenie warsztatu pracy,
- możliwość samorealizacji,
Dla szkoły jest to:
- uatrakcyjnienie zajęć,
- indywidualizacja nauczania,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków,
VI Tematyka
- Obserwacja przyrody - spacer po okolicy, zbieranie darów natury danej pory roku.
- Plastyka w terenie - tworzenie prac z darów natury np. ludzików z kasztanów, pani wiosny/lata/jesieni, wazonów pełnych kwiatów/liści itp.
- Obserwacja chmur - wykonanie pracy plastycznej; malowanie w plenerze nieba, kształtów i tego, co przypominają nam chmury.
- Lektura w terenie: wspólne czytanie zakończone rysunkami.
- Wyjście w “ciekawe miejsce” - kino, teatr, muzeum, biblioteka lub inne.
- Instrumenty z darów natury - np. z kamieni, patyków, nasion, piasku itd.
- Zabawa/ gra w terenie - przeprowadzenie zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Zabawa w przyrodników - zorganizowanie "warsztatów ogrodniczych"; sianie nasion, sadzenie kwiatów.
- Przyrodniczy labirynt kolorów.
- Praca grupowa - stworzenie katalogu roślin- zadanie polega na stworzeniu "mini zielnika" ze znalezionych liści drzew lub roślin.
- Piknik - wspólne spędzenie czasu, zabawy na świeżym powietrzu, zdrowy posiłek na zewnątrz.
- Wycieczka poznawcza.
VII Ewaluacja
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci i ich wytworów. Pozwoli ona ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski.
Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi zespołu.
VIII Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i naukę poprzez obserwację otaczającego nas świata, szczególnie uwzględniając walory przyrodnicze. Uczniowie uczą się przez doświadczenia, rozwijają kreatywne myślenie. Projekt pozwala brać udział w kształtowaniu postaw proekologicznych u najmłodszych uczniów naszej szkoły. Promuje wysoką kulturę, uwrażliwienie dzieci na piękno poprzez kontakt z naturą, szacunek dla niej. Innowacją „Klasa w terenie” chcę zaprezentować korzyści płynące z uatrakcyjniania zajęć dla klasy Ia. Szkoła wspiera w ten sposób wszechstronny rozwój uczniów.