Innowacja pedagogiczna
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
międzynarodowy projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III
edycja II
Imię i nazwisko autora projektu
Honorata Szanecka
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację
Klaudia Berlińska
Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna.
Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie III „b” Szkoły Podstawowej
nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.
W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tej klasy.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r.
Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.
Innowacja opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.
1. Opis zasadności wprowadzenia innowacji
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur.
Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od września 2020 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
2. Cele innowacji
Cele ogólne:
3. Zasady innowacji
Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r. przez jedną, godzinę lekcyjną w tygodniu podczas zajęć rozwijających oraz podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej przy omawianiu lektury.
Nauczyciel realizujący program opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych oraz na sugestiach i pomysłach innych osób biorących udział w projekcie, poprzez wymianę wspólnych doświadczeń na stronie projektu. Realizowane zadania będą zgodne z zaleceniami ujętymi w PRZEWODNIKU PO PROJEKCIE załączonym do Regulaminu.
Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły lub poza nią, po uprzednim poinformowaniu dyrektora szkoły. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez szkołę oraz przez każdego ucznia.
Przed rozpoczęciem projektu nauczyciel prowadzący innowację uzyska od autora projektu ZGODY dla RODZICÓW na udział dzieci w projekcie oraz na wykorzystanie ich wizerunku.
Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom bezpłatne narzędzie w postaci LEKTURNIKA do wydrukowania dla każdego ucznia.
Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ - jesienny - od 23.09.2020r. do 21.12.2020r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW
II MODUŁ - zimowy - od 22.12.2020r. do 20.03.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU
III MODUŁ - wiosenny - od 21.03.2021r. do 21.06.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA
Szczegółowy opis modułów i zadań dołączono do Regulaminu w formie PRZEWODNIKA PO PROJEKCIE.
W każdym z modułów uczestnik (zespół klasowy) wybierze jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykona co najmniej cztery zadania.
Lektury będą czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości.
Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieści na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć, dzięki czemu otrzyma od autora projektu POTWIERDZENIE realizacji tego modułu.
W celu otrzymania CERTYFIKATU końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także DYPLOMÓW dla uczniów, wymagane będzie zrealizowanie WSZYSTKICH TRZECH MODUŁÓW.
4. Ewaluacja programu
Narzędzia ewaluacyjne:
- Lekturnik dla każdego ucznia z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie,
- ankieta dla rodziców po zakończonym projekcie.
Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Programowo - metodyczna
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autora: Honorata Szanecka
Temat innowacji:
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” - ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający
rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III.
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.
Autor: Honorata Szanecka
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Data wprowadzenia: 23 IX 2020 r.
Data zakończenia: 21 IV 2021 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy III b. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej przy omawianiu lektur szkolnych zgodnych z podstawa programową dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei propagowania czytelnictwa w śród dzieci
i młodzieży z wykorzystaniem aktywnej działalności edukacyjnej.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do systematycznego czytania oraz atrakcyjnej i twórczej pracy z poznanym tekstem.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja pedagogiczna pt. „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” - ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III jest moją odpowiedzią na potrzebę promowania aktywnego czytelnictwa wśród uczniów a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Na podstawie obserwacji oraz rozmów z uczniami szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje systematycznego kontaktu ze światem literatury, co przekłada się na różnego rodzaju aspekty w nauce m.in. na problemy z twórczą i kreatywną pracę na zajęciach edukacji polonistycznej czy plastycznej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.
Opis innowacji:
I Wstęp
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od września 2020 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną. Celem głównym programu jest umożliwianie, wyzwalanie i podtrzymywanie spontanicznej aktywności dziecka oraz sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i twórczego poprzez jedoczesne umożliwianie realizowania indywidualnej linii rozwojowej dziecka, wspieranie i podejmowanie inicjatyw edukacyjnych pomocnych w jego rozwoju i kształceniu.
Projekt składa się z trzech modułów:
I MODUŁ - jesienny - od 23.09.2020r. do 21.12.2020r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW
II MODUŁ - zimowy - od 22.12.2020r. do 20.03.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU
III MODUŁ - wiosenny - od 21.03.2021r. do 21.06.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA
II Założenia ogólne
III Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
IV Metody i formy
Rodzaje metod pracy wykorzystywanych przez nauczyciela realizującego innowację na zajęciach:
Formy pracy:
V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczeń:
Nauczyciel:
VI Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki pierwszej klasy, uzupełniają ją i poszerzają. Przewidziano realizację ok. 16 bloków tematycznych.
Lp. |
Temat zajęć |
1. |
Zaczarowany świat książki – pierwsze spotkanie z Czytusiami. |
2. |
W świecie baśni H. CH. Andresena. |
3. |
W świecie lektur – poznajemy nasz Lekturnik w klasie III. |
4. |
Stworzenie klasowego drzewa czytelniczego. |
5. |
Co nam daje czytanie książek papierowych?" Dyskusja klasowa i plakat promujący czytelnictwo. |
6. |
Cechy głównego bohater książki – praca w grupach. |
7. |
Spotkanie z lekturą Marii Terlikowskiej, pt. „Drzewo do samego nieba”. |
8. |
Zapoznanie z opowiadaniem ,,Mała chmurka w krainie drzew". |
9. |
Praca z Lekturnikiem. |
10. |
Stworzenie niekonwencjonalnego pokazu mody pod hasłem: ,,Zimowe Eko Kreacja”. |
11. |
Spotkanie z lekturą pt. „Zaczarowana zagroda”. |
12. |
Zapoznanie z opowiadaniem: ,,Mała chmurka w krainie śniegu", |
13. |
Praca z Lekturnikiem. |
14. |
Makieta antarktydy – praca grupowa. |
15. |
Omówienie lektury pt.: ,,Dzieci z Bullerbyn” |
16. |
Praca z Lekturnikiem. |
VII Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- ankietę z rodzicami po zakończonym projekcie,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- analizę wpisów w Lekturniku, jaki otrzyma każdy uczeń z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie innowacji pedagogicznej.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VIII Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Uczeń:
Wpływ na pracę szkoły:
IX Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze zmiany sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.
14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50