
Lekcja CLIL "My body – parts of the body" w klasie 1b
11 kwietnia 2025 r. w klasie 1b Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie odbyła się niezwykle angażująca lekcja łącząca edukację wczesnoszkolną z językiem angielskim w ramach metodyki CLIL (Content and Language Integrated Learning). Tematem zajęć było ludzkie ciało i jego części, a uczniowie uczyli się nowego słownictwa poprzez piosenki, ruchowe gry językowe, ćwiczenia interaktywne i działania plastyczne.
Dzieci były bardzo aktywne, pełne energii i zaangażowania – śpiewały, tańczyły, tworzyły własne ilustracje i współpracowały w parach. Z łatwością przyswoiły nowe słowa w języku angielskim, a przy tym świetnie się bawiły.
Uczniowie wykazali się dużą aktywnością, otwartością na język obcy oraz umiejętnością współpracy.
Jako nauczyciel czuję ogromną satysfakcję – lekcja przebiegła w miłej, kreatywnej atmosferze, z radością obserwowałam ich aktywność i entuzjazm. Lekcja była nie tylko efektywna, ale i bardzo przyjemna dla wszystkich uczestników.
Ewelina Linda


Wiosna w ogrodzie – lekcja CLIL w klasie 1b
7 kwietnia 2025 r. uczniowie klasy 1b wzięli udział w wyjątkowej lekcji pt. „Spring in the Garden”, prowadzonej metodą CLIL, czyli zintegrowanego nauczania języka angielskiego z treściami przyrodniczymi. Tematem przewodnim była wiosna w ogrodzie – dzieci poznawały angielskie nazwy kwiatów, warzyw, owadów oraz zjawisk pogodowych.
Zajęcia były pełne ruchu, śmiechu i twórczej zabawy. Dzieci śpiewały piosenki, rozpoznawały obrazki, tworzyły własne „wiosenne ogrody” i chętnie współpracowały w grupach. Szczególnie dużo radości sprawiło im tworzenie własnych ogrodów i przygotowanie wspólnej pracy plastycznej.
Uczniowie z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w każdej aktywności, a nowy język przyswajali niemal naturalnie – w trakcie zabawy i działania. Atmosfera była bardzo przyjazna i radosna. Z perspektywy nauczyciela była to niezwykle udana lekcja, która pokazała, jak wiele można osiągnąć łącząc naukę z dobrą zabawą.
Ewelina Linda


CLIL w klasie 7b – lekcje, które zostają w głowie i w sercu
Podczas trzech lekcji prowadzonych metodą CLIL uczniowie klasy 7b uczyli się w zupełnie inny sposób – przez działanie, zabawę i współpracę. Tematy zajęć były różnorodne: od ćwiczeń na koncentrację i pamięć, przez zdrowe odżywianie, aż po wielkanocne tradycje z różnych krajów.
Uczniowie byli bardzo zaangażowani, zaskoczeni tym, jak wiele potrafią powiedzieć i zrozumieć po angielsku. Cieszyli się z pracy w grupach, quizów, kreatywnych zadań i nowego podejścia do nauki. Padały słowa: „super”, „fajnie, że inaczej”, „to było ciekawe!”.
Dla mnie jako nauczyciela to była ogromna radość obserwować, jak uczniowie otwierają się, współpracują i rosną w siłę. Takie lekcje pokazują, że szkoła może być miejscem inspiracji. Było fantastycznie!
Małgorzata Guzal


Małgorzata Joniec Matematyka kl. 6
Temat: Plan, mapa i skala – outdoor.

A oto przykładowe zadania:
Pomysł na realizację zajęć: Ekologiczna godzinka -
rozpoznawanie gatunków drzew po liściach i igłach - outdoor.
Idziemy do lasku przy szkole. Zadaniem każdej grupy jest znalezienie jak największej ilości różnych drzew i krzewów. Należy je rozpoznać, ustalić ich nazwę oraz zapisać w notatniku. W rozpoznawaniu gatunków drzew i krzewów pomocna jest aplikacja w Google.

Temat: Słowiński Park Narodowy - outdoor.

Co czuje uchodźca, gdy trafia do nowego miejsca?
Podczas zajęć świetlicowych pierwszo- i trzecioklasiści mogli "doświadczyć", co czuje osoba, która z niezależnych od niego przyczyn trafia do nowego miejsca, zazwyczaj nie znając otoczenia, kultury, języka tego miejsca. Po obejrzeniu krótkiego filmu animowanego dzieci odegrały scenkę, jak by się zachowały, gdyby znalazły się w takiej sytuacji. Po wspólnej dyskusji dzieci uznały, że nie wyobrażają sobie, żeby je dotknęła taka sytuacja, jak i trudno było im się wcielić w tę rolę. Stwierdziły, że inaczej spojrzą na osobę w takiej sytuacji.
https://www.youtube.com/watch?v=ugPJi8kMK8Q
Joanna Chylak

Temat: Układanie dalszego ciągu opowiadania na podstawie ilustracji oraz zdobytych wcześniej wiadomości. Odgrywanie scenek na temat zachowania się w lesie, gdy znajdziemy małą sarenkę.
11.04.2025 roku uczniowie z klasy III wzięli udział w outdoorowej lekcji dotyczącej edukacji polonistyczno-społecznej i edukacji przyrodniczej. Temat przeprowadzonej lekcji to: Układanie dalszego ciągu opowiadania na podstawie ilustracji oraz zdobytych wcześniej wiadomości. Uczniowie odgrywali scenki na temat zachowania się w lesie, gdy znajdziemy małą sarenkę. Uczniowie uczyli się zachowania w lesie oraz względem dzikich zwierząt. Dzieci pracowały z chęcią i zaangażowaniem. Dla mnie jako nauczyciela to była ogromna radość obserwować, jak uczniowie współpracują ze sobą na świeżym powietrzu! Było wspaniale!
Nina Gaszyńska

14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50