KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Innowacja organizacyjno-metodyczna
rodzaj innowacji
Imię i nazwisko autorów:
Małgorzata Joniec
Anna Orłowska
Magdalena Szypczyńska
Temat innowacji:
„Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie
Autorzy: Małgorzata Joniec, Anna Orłowska, Magdalena Szypczyńska
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna, godzina wychowawcza
Data wprowadzenia: wrzesień 2024 r.
Data zakończenia: czerwiec 2025 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas II A, V B, VI A. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2024/2025.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą dla wszystkich uczniów w ramach zajęć rozwijających kreatywność, godzin wychowawczych i dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.
Niniejsza innowacja ma na celu popularyzację bezpiecznego poruszania się w Internecie, poznania dobrej i złej strony Internetu, poznanie rodzajów, form i skutków cyberprzemocy oraz sposobów postępowania wobec tego zjawiska. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii informatyczno-cyfrowej takiej jak: roboty, programu Photon EDU, smartfony, komputery, ekran multimedialny.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych” jest naszą odpowiedzią na priorytety Ministra Edukacji Narodowej oraz Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty – „Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie”.
Chcemy również uwrażliwić uczniów na niebezpieczeństwa jakie mogą ich spotkać w sieci. Nauczyć ich rozważnego i bezpiecznego korzystania z Internetu oraz pokazać jak można zdobywać i przekazywać wiedzę w sposób praktyczny z wykorzystaniem nowoczesnej technologii – roboty.
Opis innowacji:
I. Wstęp
PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?
Innowacja w szkole jest niezbędna do poszerzenia wiedzy na temat bezpieczeństwa
w Internecie, postępowania wobec zjawiska cyberprzemocy i zwiększenia świadomości gdzie szukać pomocy w razie zjawisk cyberprzemocy, które dotykają mojej osoby oraz aktywnego nauczania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.
II. Założenia ogólne
III. Cele innowacji
Cel główny:
Cele szczegółowe:
Nauczyciele realizują następujące zadania:
Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
Nauczyciel:
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I i II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:
Analiza przeprowadzonych rozmów da jasny obraz tego, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele oraz czy pożądana jest kontynuacja innowacji. Wyniki będą opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi oraz przedstawione Radzie Pedagogicznej Szkoły.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
Wpływ na pracę szkoły:
IX. Podsumowanie
Innowacja „Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych” ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zdobycia szerokiej wiedzy na temat Internetu oraz aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Samodzielnego zdobywania wiedzy zarówno przez uczniów jak i nauczycieli oraz zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy.

14-100 Ostróda
ul. Plebiscytowa 50