Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

„Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych”

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Innowacja organizacyjno-metodyczna

rodzaj innowacji

 

Imię i nazwisko autorów:

Małgorzata Joniec

Anna Orłowska

Magdalena Szypczyńska

Temat innowacji:

„Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych”

 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie

Autorzy: Małgorzata Joniec, Anna Orłowska, Magdalena Szypczyńska

Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna, godzina wychowawcza                        

Data wprowadzenia: wrzesień 2024 r.

Data zakończenia: czerwiec 2025 r.

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klas II A, V B, VI A. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2024/2025.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą dla wszystkich uczniów w ramach zajęć rozwijających kreatywność, godzin wychowawczych i dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.

Niniejsza innowacja ma na celu popularyzację bezpiecznego poruszania się w Internecie, poznania dobrej i złej strony Internetu, poznanie rodzajów, form i skutków cyberprzemocy oraz sposobów postępowania wobec tego zjawiska. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii informatyczno-cyfrowej takiej jak: roboty, programu Photon EDU, smartfony, komputery, ekran multimedialny.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych” jest naszą odpowiedzią na priorytety Ministra Edukacji Narodowej oraz Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty – „Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie”.

Chcemy również uwrażliwić uczniów na niebezpieczeństwa jakie mogą ich spotkać w sieci. Nauczyć ich rozważnego i bezpiecznego korzystania z Internetu oraz pokazać jak można zdobywać i przekazywać wiedzę w sposób praktyczny z wykorzystaniem nowoczesnej technologii – roboty.

 

Opis innowacji:

I. Wstęp

PO CO INNOWACJA W TEJ SZKOLE?

Innowacja w szkole jest niezbędna do poszerzenia wiedzy na temat bezpieczeństwa
w Internecie, postępowania wobec zjawiska cyberprzemocy i zwiększenia świadomości gdzie szukać pomocy w razie zjawisk cyberprzemocy, które dotykają mojej osoby oraz aktywnego nauczania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.

 

                 II. Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas II A, V B, VI A.
  2. Główne założenia innowacji:
  • zwiększenie świadomości o zagrożeniach jakie niesie za sobą korzystanie z Internetu,
  • poznanie zjawiska cyberprzemocy,
  • poznanie sposobów bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • nauka postępowania wobec zjawiska cyberprzemocy,
  • aktywne nauczanie z wykorzystaniem robotów i programu Photon EDU do ich obsługi,
  • zapoznanie uczniów i rodziców z celami innowacji,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
  • rozwijanie samodzielności i samokontroli,
  • rozwijanie umiejętności przekazywania wiedzy starszym kolegom,
  • współpraca z nauczycielami wdrażający innowację.

 

                                                                                           III. Cele innowacji

Cel główny:

  • zwiększenie świadomości o zagrożeniach jakie niesie za sobą korzystanie z Internetu,
  • nauka postępowania wobec zjawiska cyberprzemocy,
  • przekazywanie wiedzy starszym kolegom.

Cele szczegółowe:

  • poznanie dobrej i złej strony Internetu,
  • poznanie rodzajów i form cyberprzemocy,
  • poznanie skutków przemocy w Internecie,
  • poznanie sposobów bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • aktywne nauczanie z wykorzystaniem robotów i programu Photon EDU do ich obsługi,
  • swobodne posługiwanie się zdobytymi umiejętnościami,
  • zachęcanie do samorozwoju,
  • przygotowanie uczniów do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności,
  • analiza raportów postępów pracy, ewaluacja.

                                                                                              IV. Metody i formy

Nauczyciele realizują następujące zadania:

  • metodą podającą (objaśnienie lub wyjaśnienie),
  • metodą problemową (aktywizująca, burza mózgów, dyskusja),
  • metodą eksponującą (film, pokaz, wymiana doświadczeń),
  • metodą praktyczną (przekazanie wiedzy starszym kolegom).

Uczeń realizuje zadania poprzez następujące formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca zbiorowa: praca w grupach lub praca z całą klasą.

 

                      V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • zdobywają wiedzę w sposób aktywny i praktyczny,
  • mają możliwość rozwoju,
  • uczą się z pasją, chcą się uczyć,
  • utrwalają wiedzę poprzez uczenie innych,
  • uwrażliwienie uczniów klas starszych na niebezpieczeństwa jakie mogą spotkać ich
    w sieci
  • nauka rozważnego i bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • wiedza na temat postępowania wobec zjawiska cyberprzemocy,
  • zwiększenie świadomość gdzie szukać pomocy w razie zjawisk cyberprzemocy, które dotykają mojej osoby.

Nauczyciel:

  • wykorzystuje oprogramowanie do sterowania robotów (Photon EDU),
  • jest ciekawy efektu innowacji tzn.: czy wszystkie zrealizowane cele przyniosą wymierne korzyści w uczeniu się poprzez wykorzystanie innowacyjnych pomocy dydaktycznych.

                                                                                            VI. Tematyka zajęć

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I i II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:

  1. Co to jest Internet?
  2. Dobre i złe strony Internetu.
  3. Co to jest cyberprzemoc?
  4. Rodzaje i formy cyberprzemocy.
  5. Skutki przemocy w Internecie.
  6. Sposoby bezpiecznego korzystania z Internetu.
  7. Jak postępować wobec cyberprzemocy?
  8. Kto mi pomoże, gdy stanę się ofiarą cyberprzemocy?
  9. Tworzymy gry dla starszych kolegów na temat bezpieczeństwa w Internecie.

 

           VII. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:

  • kontroluje na bieżąco pracę ucznia, zdaje mu pytania, udziela podpowiedzi i wskazówek,
  • przeprowadza rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami na temat bezpieczeństwa
    w Internecie, zjawiska cyberprzemocy, sposobów radzenia sobie ze zjawiskiem cyberprzemocy.

 

Analiza przeprowadzonych rozmów da jasny obraz tego, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele oraz czy pożądana jest kontynuacja innowacji. Wyniki będą opracowane w sprawozdaniu i udostępnione dyrektorowi oraz przedstawione Radzie Pedagogicznej Szkoły.

 

                     VIII. Spodziewane efekty

  • wszechstronny rozwój uczniów,
  • wzrost zaangażowania uczniów,
  • ukierunkowanie na zdobywanie nowej wiedzy,
  • poszerzenie wiedzy na temat cyberprzemocy,
  • świadome i rozważne poruszanie się w Internecie,
  • radzenie sobie ze skutkami cyberprzemocy.

Wpływ na uczniów:

  • rozwinięcie umiejętności aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
  • kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi,
  • motywacja uczniów do nauki,
  • większa samodzielność, odpowiedzialność za pracę własną i grupową,
  • ujawnienie nowych zdolności uczniów.

Wpływ na pracę szkoły:

  • podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez nowoczesne metody pracy,
  • rozwój nauczycieli,
  • promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim – publikacja na stronie szkoły i w mediach lokalnych.

                        IX. Podsumowanie

Innowacja „Bezpieczni w Internecie – młodsi uczą starszych” ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zdobycia szerokiej wiedzy na temat Internetu oraz aktywnego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Samodzielnego zdobywania wiedzy zarówno przez uczniów jak i nauczycieli oraz zainteresowania nauką poprzez wprowadzenie nowatorskiej metody pracy.

 

 

Data dodania: 2025-06-26 21:05:03
Data edycji: 2025-06-26 21:14:24
Ilość wyświetleń: 72

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej