Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

''Czytam z klasą lekturki z pod chmurki'' 2020/2021

Innowacja pedagogiczna

 

„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

międzynarodowy projekt edukacyjny

wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III

edycja II

 

Imię i nazwisko autora projektu

Honorata Szanecka

Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację

Klaudia Berlińska

 

Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:

Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna.

Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie III „b” Szkoły Podstawowej
nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.

W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tej klasy.

 

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r.

Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.

Innowacja opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.

 

1. Opis zasadności wprowadzenia innowacji

 

W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe  i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur.
Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od września 2020 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.

  

2. Cele innowacji

 

Cele ogólne:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
  • wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym - rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.

 

3. Zasady innowacji

 

Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r. przez jedną, godzinę lekcyjną w tygodniu podczas zajęć rozwijających oraz podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej przy omawianiu lektury.

Nauczyciel realizujący program opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych oraz na sugestiach i pomysłach innych osób biorących udział w projekcie, poprzez wymianę wspólnych doświadczeń na stronie projektu. Realizowane zadania będą zgodne z zaleceniami ujętymi w PRZEWODNIKU PO PROJEKCIE załączonym do Regulaminu. 

Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły lub poza nią, po uprzednim poinformowaniu dyrektora szkoły. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez szkołę oraz przez każdego ucznia.

Przed rozpoczęciem projektu nauczyciel prowadzący innowację uzyska od autora projektu ZGODY dla RODZICÓW na udział dzieci w projekcie oraz na wykorzystanie ich wizerunku.

Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom bezpłatne narzędzie w postaci LEKTURNIKA do wydrukowania dla każdego ucznia.

 

Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:

 I MODUŁ - jesienny - od 23.09.2020r. do 21.12.2020r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW

II MODUŁ - zimowy - od 22.12.2020r. do 20.03.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU

III MODUŁ - wiosenny - od 21.03.2021r. do 21.06.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA

Szczegółowy opis modułów i zadań dołączono do Regulaminu w formie PRZEWODNIKA PO PROJEKCIE.

W każdym z modułów uczestnik (zespół klasowy) wybierze jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykona co najmniej cztery zadania.

Lektury będą czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości. 

Po  zrealizowaniu  każdego modułu nauczyciel umieści na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć, dzięki czemu otrzyma od autora projektu POTWIERDZENIE realizacji tego modułu.

W celu otrzymania CERTYFIKATU końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także DYPLOMÓW dla uczniów, wymagane będzie zrealizowanie WSZYSTKICH TRZECH MODUŁÓW.

 

4. Ewaluacja programu

 

Narzędzia ewaluacyjne:

- Lekturnik dla każdego ucznia z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie,

- ankieta dla rodziców po zakończonym projekcie.

Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Programowo - metodyczna

rodzaj innowacji

Imię i nazwisko autora: Honorata Szanecka

Temat innowacji:

„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” - ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający

rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III.

 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie.

Autor: Honorata Szanecka

Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna

Data wprowadzenia: 23 IX 2020 r.

Data zakończenia: 21 IV 2021 r.

 

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy III b. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu w ramach zajęć z edukacji wczesnoszkolnej przy omawianiu lektur szkolnych zgodnych z podstawa programową dla pierwszego etapu edukacyjnego.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei propagowania czytelnictwa w śród dzieci
i młodzieży z wykorzystaniem aktywnej działalności edukacyjnej.

Ma ona zachęcać i motywować uczniów do systematycznego czytania oraz atrakcyjnej i twórczej pracy z poznanym tekstem.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja pedagogiczna pt. „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” - ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III  jest moją odpowiedzią na potrzebę promowania aktywnego czytelnictwa wśród uczniów a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.

Na podstawie obserwacji oraz rozmów z uczniami szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Ostródzie zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje systematycznego kontaktu ze światem literatury, co przekłada się na różnego rodzaju aspekty w nauce m.in. na problemy z twórczą i kreatywną pracę na zajęciach edukacji polonistycznej czy plastycznej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.

 

Opis innowacji:

I Wstęp

 

W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe  i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od września 2020 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną. Celem głównym programu jest umożliwianie, wyzwalanie i podtrzymywanie spontanicznej aktywności dziecka oraz sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i twórczego poprzez jedoczesne umożliwianie realizowania indywidualnej linii rozwojowej dziecka, wspieranie i podejmowanie inicjatyw edukacyjnych pomocnych w jego rozwoju i kształceniu.

Projekt składa się z trzech modułów:

I MODUŁ - jesienny - od 23.09.2020r. do 21.12.2020r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW

II MODUŁ - zimowy - od 22.12.2020r. do 20.03.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU

III MODUŁ - wiosenny - od 21.03.2021r. do 21.06.2021r. MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA

 

II Założenia ogólne

 

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy III b.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • wykorzystanie poznanych lektur szkolnych do aktywnego ich omawiania,
  • zapoznanie uczniów z rodzajami literatury dziecięcej,
  • wdrożenie pracy metodą pedagogiki zabawy.

 

III Cele innowacji

 

Cel główny:

  • upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.

Cele szczegółowe:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
  • wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym - rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.

 

IV Metody i formy

 

Rodzaje metod pracy wykorzystywanych przez nauczyciela realizującego innowację na zajęciach:

  • aktywizujące,
  • organizowanie kącików tematycznych z literatury dziecięcej, czasopismami, albumami, itp.,
  • wystawki poświęcone wybranym pozycjom i twórcom literatury dziecięcej,
  • integracyjne w pracy z grupą – pedagogika zabawy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • grupowa.

 

V Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 

Uczeń:

  • uważnie słucha prezentowaną treść utworu;
  • ciekawie opowiada wybrany fragment utworu;
  • dokonuje adekwatnej ilustracji do tekstu;
  • układa książeczkę obrazkową;
  • wczuwa się w rolę bohaterów utworów i przedstawia ich za pomocą mimiki, ruchu i gestu;
  • układa historyjkę obrazkową w kolejności występowania wrażeń;
  • zna wybrane postacie autorów literatury dziecięcej;
  • prezentuje ulubioną książkę;
  • szanuje udostępnione pozycje z księgozbioru;
  • projektuje i wykonuje zakładkę, okładkę;
  • zna i stosuje regulamin biblioteki, czytelni szkolnej oraz miejskiej;
  • szanuje książki i dokumenty biblioteczne;
  • właściwie zachowuje się podczas korzystania z czytelni i bibliotek;
  • zna rodzaje źródeł informacji zgromadzonych w bibliotece;
  • samodzielnie dokonuje wyboru i wypożyczenia książek;
  • wykorzystuje zbiory biblioteczne jako źródło potrzebnych informacji;
  • prowadzić „Lekturnik” poznanych utworów;
  • organizuje kącik czytelniczy.

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje w pracy z uczniem metody aktywizujące, mające na celu rozwijanie kreatywności u dzieci,
  • Wspiera uczniów w podejmowanych działaniach,
  • Jest przewodnikiem swoich uczniów po świecie lektur.

 

VI Tematyka zajęć

 

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki pierwszej klasy, uzupełniają ją i poszerzają. Przewidziano realizację ok. 16 bloków tematycznych.

 

Lp.

Temat zajęć

1.

Zaczarowany świat książki – pierwsze spotkanie z Czytusiami.

2.

W świecie baśni H. CH. Andresena.

3.

W świecie lektur – poznajemy nasz Lekturnik w klasie III.

4.

Stworzenie klasowego drzewa czytelniczego.

5.

 Co nam daje czytanie książek papierowych?" Dyskusja klasowa i plakat promujący czytelnictwo.

6.

Cechy głównego bohater książki – praca w grupach.

7.

Spotkanie z lekturą Marii Terlikowskiej, pt. „Drzewo do samego nieba”.

8.

Zapoznanie z opowiadaniem ,,Mała chmurka w krainie drzew".

9.

Praca z Lekturnikiem.

10.

Stworzenie niekonwencjonalnego pokazu mody pod hasłem: ,,Zimowe Eko Kreacja”.

11.

Spotkanie z lekturą pt. „Zaczarowana zagroda”.

12.

Zapoznanie z opowiadaniem: ,,Mała chmurka w krainie śniegu",

13.

Praca z Lekturnikiem.

14.

Makieta antarktydy – praca grupowa.

15.

Omówienie lektury pt.: ,,Dzieci z Bullerbyn”                              

16.

Praca z Lekturnikiem.

 

VII Ewaluacja

 

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

 - ankietę z rodzicami po zakończonym projekcie,

 - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

 - analizę wpisów w Lekturniku, jaki otrzyma każdy uczeń z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie innowacji pedagogicznej.

Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

VIII Spodziewane efekty

 

  • Podniesienie świadomości czytelniczej wśród rodziców i ich dzieci,
  • Uzyskanie certyfikatu oraz dyplomu przez klasę III „b” oraz nauczyciela realizującego projekt.

 

Wpływ na uczniów:

Uczeń:

  • potrafi samodzielnie i wytrwale poszukiwać różnych sposobów rozwiązywania zadań
    i wykonywania ćwiczeń;
  • dostrzega zasady gramatyczne, ortograficzne i stosuje je;
  • nabywa wysoką sprawność w zakresie posługiwania językiem w mowie i piśmie;
  • używa bogatego słownictwa i chętnie wypowiada się na różnorodne tematy;
  • bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych;
  • zaprojektować i wykonać pracę plastyczną do tekstu;
  • przewidzieć dalszy ciąg czytanego tekstu;
  • układać pytania do przeczytanego tekstu;
  • wskazać na związek tekstu z i lustracjami.

 

Wpływ na pracę szkoły:

  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez udział uczniów w konkursach szkolnych
    i pozaszkolnych,
  • Rozwój spontanicznej aktywności dziecka oraz sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i twórczego poprzez jedoczesne umożliwianie realizowania indywidualnej linii rozwojowej dziecka, wspieranie i podejmowanie inicjatyw edukacyjnych pomocnych w jego rozwoju i kształceniu,
  • Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów,
  • Włączenie rodziców do aktywnego i systematycznego czytania dzieciom,
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.

 

IX Podsumowanie

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze zmiany sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.

 

Data dodania: 2021-03-01 14:31:12
Data edycji: 2021-07-07 16:54:27
Ilość wyświetleń: 1098

Konkursy

Więcej

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej

Kalendarz

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej